Rabu, 11 November 2009

SPRM meneruskan gimik politik

Zabidie Abas


Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM), parti komponen Barisan Nasional (BN) seperti biasa mengeluarkan kenyataan kononnya berbentuk kejujuran kepada marhaen.

Telah sekian lama ketirisan dan kekayaan dimiliki oleh wakil rakyat Umno-BN, baru kini mewawarkan pembentukkan pasukan penyelewangan Wakil Rakyat dan Ahli Parlimen. Sudah tentu ianya kenyataan politik.

Sejak 11 tahun lepas marhaen dan Pakatan Rakyat memberi bukti dan lapuran kepada SPRM, hingga kini ratusan pembongkaran tiada jawapan.

Malah banyak yang tiada siasatan langsung seperti harta kekayan Khairi Jamaluddin , pembeli helikopter dan ratusan lainnya.

Di Johor sendiri, isu Kg. Plentong Tengah, isu hutan simpan dan banyak lagi tiada jawapan juga yang melibatkan wakil rakyat Umno-BN.

Jadi, adakah marhaen percaya SPRM kini berkokok lagi untuk menubuhkan pasukan pemantau wakil-wakil rakyat. Ataupun hanya untuk menjerat wakil Rakyat Pakatan Rakyat.

Pencatat teruja bila Tan Sri Kasitah Gadam didakwa oleh SPRM (BPR), namun hanya pendakwaan untuk memancing undi kononnya Umno-BN dan SPRM telus.

Bukti lengkap, dan Kasitah sedang bersantai ketika ini. Sampai bila SPRM mahu berpolitik.

Tiada ulasan: