Ahad, 8 November 2009

PAS dibuka kepada semua

Subky Abdul Latif


PAS mengambil langkah menyempurnakan dirinya dengan membuka keahliannya kepada sekalian rakyat Malaysia yang menerima dasar dan perjuangannya.

Sekalian anggota Kelab Penyokong PAS yang terdiri dari bukan Islam dari semua kaum di Malaysia akan menjadi sayap baru bagi parti itu apabila muktamar khasnya meluluskan pindaan perlebagaannya nanti.

Adalah satu langkah berani dari gerakan Islam dalam rangka melakar satu pemikiran politik harapan dalam membentuk tamaddun masa depan Malaysia.

Islam adalah agama yang memimpin, sudah sewajarnya parti Islam itu melengkapkan dirinya menawarkan harapan politik masa depan bagi rakyat Malaysia mengikut roh dan ajaran Islam.

Malaysia tiada masa depan dengan corak politik pasca merdeka yang dikongkong pemikiran politik, ekonomi dan sosial lama, diselimuti pemikiran dan amalan perkauman acuan bekas penjajahnya, serta terbiar pula cengkaman rasuah yang menjelma menjadi budaya baru bagi bangsa itu.

Acuan lama pemikiran politik global tidak dapat memberi harapan masa depan kita justeru pemikian lama yang kekal dan berakar umbi itu tetap berada pada paksi pi mai pi mai tang tu jugak.

Maka PAS mesti membawa negara ini keluar dari kepompong politik lama itu dengan menyediakan dirinya sebagai wadah untuk s emua, membuka keahlian kepada semua adalah langkah mematang dan menyempurnakan kedudukannya.

PAS yang ada dengan keahliannya kepada umat Islam saja ditubuhkan ketika Tanah Melayu masih dimiliki sepenuhnya oleh umat Melayu Islam. Sekalipun kemerdekaan dan kedaulatannya dirampas penjajah British, tetapi wilayah itu tetap milik watannya. Tetapi apabila ia dimerdekakan, ia tidak lagi jadi kepunyaan orang Melayu saja, bahkan ia adalah milik semua.

Jika UMNO yang menjada Perikatan/BN mendakwa ia telah menyedarinya lebih awal atau hampir 60 tahun dulu, tetapi politik UMNO itu adalah mendahului masa, menerimanya sebelum ia menjadi milik semua atau ia bersetuju pusaka itu difaraid.

Mungkin langkah baru PAS itu dikira meniru pendekatan UMNO. Tetapi politik UMNO dulu itu bukan ia suatu realiti, bahkan ia politik terpedaya. Kalau PAS dikatakan membuntuti jalan yang dilalui UMNO setengah abad kemudian, ia adalah politik realiti.

PAS terbuka kepada semua dulu dan sekarang. Ketika ia ditubuhkan keahliannya adalah untuk semua. Keseluruhan rakyat masa itu adalah Melayu Islam. Sekarang rakyat negara ini bukan seluruhnya Islam. Keputusan terbaru yang PAS ambil itu adalah merealisasikan PAS itu adalah untuk sekalian rakyat pada masa ini.

Pemikiran itu telah lama terpancar. Ia pernah dicetuskan oleh Prof. Zulkifli Mohamad, Timbalan Presiden PAS ketika pimpinan Dr. Burhanuddin al-Hilmy. Pandangan itu tertangguh dan beliau pula menemui ajal lebih cepat.

Ketika mula masuk era kepimpinan ulama di bawah pimpinan Haji Yusof Rawa dalam tahun 80an, saya memberi pandangan supaya PAS membuka keahliannya kepada bukan Islam sebagai satu pendekatan dakwah bagi meraih sokongan masyarakat bukan Islam.

UMNO mengambil pendekatan menggunakan sekutu bukan Islam dalam Perikatan dan kemudiannya BN bagi mendapatkan sokongan bukan Melayu. Ia berjaya meraih kuasa. Dengan kuasa itu ia merosakkan perjuangan agama, bangsa dan negara. Ia memusnahkan tulisan jawi, mengkhianati perjuangan bahasa dan pendidikan Melayu. Majoriti buta jawi buta al-Quran. Generasi selepas merdeka buta sejarah dan pudar patriotismanya dan berbagai-bagai kepincangan lagi.

Kalau pendekatan yang sama PAS gunakan, PAS dapat meletakkan calon di tempat-tempat majoriti bukan Islam, jika PAS dapat meraih sokongan pengundi semua kaum, kuasa boleh jatuh ke tangan PAS. Dengan kekuasaan itu PAS dapat gunakan bagi menegakkan kebaikan dan kebajikan.

Ustaz Fadzil Noor minta Ustaz Harun Taib menyediakan kertas tentang perkara itu.

Dari kajian yang dibuat, PAS berpendapat perkara itu adalah harus. Perkara harus boleh dilaksanakan dan boleh tidak dilaksanakan bergantung kepada keadaan. Ia mesti difahami oleh sekalian ahli dan masyarakat supaya apabila dilaksanakan ia tidak menimbulkan kekeliruan dan pertelingkahan.

Pertengahan tahun 80an, beberapa seminar mengenai negara Islam, perundangan dan politik Islam dianjurkan oleh PAS kawasan Setapak yang kemudiannya menjadi PAS Kawasan Batu dan PAS kawasan Titiwangsa. Ia terbuka kepada semua kaum dan agama.

Dr. Tan Chee Khoon, seorang tokoh pembangkang Cina yang terkenal sebelum kemunculan Lim Kit Siang, Dr. Teh Chu Peh, seorang ahli akadamik yang kemudiannya jadi Setiausaha Agung MCA antara yang menjadi pengulas.

Ia menarik beberapa orang aktivis MCA dan belia Cina tertarik dengan kegiatan PAS dalam mendekati masyarakat berbagai kaum. Mereka mengikuti kegeiatan PAS di merata tempat hingga ada isteri yang merasa pelik dengan suaminya siang malam bersama PAS sedang semasa dalam MCA itu tidak begitu. Terang sang suami, dia ‘terpesona dengan politik Koran (Al-Quran).’

Seorang isteri lagi bimbang suaminya terlalu kuat menyokong PAS. Dia takut suaminya masuk Islam. Diingatkannya suaminya, pergilah bersama PAS tetapi jangan masuk Islam.

Dari perkembangan itulah terbentuk politik CCC, sekumpulan kecil masyarakat Cina menyokong PAS kerana tertarik dengan pandangan PAS tentang hak dan peranan orang bukan Islam mengikut ajaran Islam.

Menjelang Pilihan Raya Umum 1986 pemimpin Dewan Perhimpunan Cina dan persatuan sekolah-sekolah Cina sedia menawarkan calonnya menjadi calon PAS di semua kawasan pengundi Cina. Mereka sedia mengiklankan semua calon PAS dengan gambar sekali dalam semua akhbar Cina sepanjang kempen pilihan raya. Calon itu termasuklah calon-calon Cina yang mereka taja.

PAS belum bersedia kerana ia belum membuat persiapan bagaimana mahu melayan sokongan dan penyertaan Cina beramai-ramai dalam PAS itu. Adalah lebih baik ia ditangguhkan dulu hingga ia cukup persiapan.

Dari awal saya mencadangkan supaya keahlian PAS dibuka kepada semua. Ijtimak PAS Wilayah Persekutuan lebih sepuluh tahun dulu meluluskan cadangan itu sebulat suara. Justeru PAS lain-lain negeri tidak membuat keputusan seperti itu, perkara itu tertangguh.

PAS meninjau pandangan gerakan Islam di seluruh dunia tentang penyertaan bukan Islam dalam PAS. Semuanya tidak menentang. Banyak manfaatnya, tetapi mereka berpendapat dari segi Islam ia diharuskan.

Ustaz Fadzil Noor cenderung mengadakan kerjasama dengan parti-parti Cina seperti DAP atau Gerakan.

Keadaan politik membuka ruang kepada PAS mengadakan persefahaman terbuka dengan DAP. Ketika yang sama ia mewujudkan Kelab Penyokong PAS bagi mereka yang tidak sukakan parti-parti lain.

Menjerit UMNO meneriakkan PAS meniru UMNO. Kata mereka, dulu PAS salahkan UMNO kerana kerjasama dengan bukan Islam.

Persetankan teriak pekik mereka yang tujuannya hanya supaya kuasa tidak dirampas PAS. Mereka sangat takut kuasa jatuh kepada PAS dan rakan-rakannya dalam Pakatan. Bila mereka kata PAS gila kuasa, biarkanlah.

Sekarang PAS membuka keahliannya kepada semua dan pada masa sama mengekalkan muafakat dengan DAP, PKR dan badan-badan yang setuju dengannya. Ia adalah satu rangsangan politik harapan bagi Malaysia dan dunia yang lebih luas. Ia adalah jawapan dan gantian kepada politik beku, kaku dan buntu UMNO dan sekutu Barisan Nasionalnya.

Ketika kita PAS dan Pakatan bercakap tentang politik harapan yang penuh sangsangan, UMNO terus terkial-kial mempertahankan JKKKnya di kampung-kamping dan tadika Kemasnya.

Tiada ulasan: