Selasa, 3 November 2009

Mahathir bukanlah Obama

Josh Hong



Malaysia adalah negara yang mendefinisikan segala-galanya mengikut warna kulit. Sejak tahun 1957, pemimpin UMNO cuba mencipta persepsi "Melayu lemah", seolah-olah "kemiskinan itu mengenal warna kulit", sengaja menimpa pada etnik tertentu.

Selepas tahun 1970-an, media arus perdana yang ditunjangi Utusan Malaysia cuba menyamakan kedudukan Melayu dengan orang kulit hitam di Amerika Syarikat dan orang asli di Australia, tanpa melihat kompleksiti yang wujud dalam realiti masyarakat kita. Tujuannya sekadar untuk mengukuhkan persepsi "kelemahan Melayu boleh menandingi keadaan orang asli" yang salah.

Oleh itu, apabila bukan Melayu mengemukakan tuntutan "perkongsian kuasa secara sama rata", media UMNO akan menyusul dengan persoalan, "Apakah Malaysia tidak adil? Apakah orang putih akan memilih orang kulit hitam sebagai Presiden di Amerika Syarikat?"

Lebih dahsyat, amaran diberikan bahawa seandainya orang Melayu hilang kuasa politik, maka malapetaka akan menimpa negara ini.

Kemenangan Barack Obama

Tetapi, retorik perkauman UMNO telah menerima tamparan apabila Barack Obama (gambar kanan) terpilih sebagai Presiden Amerika Syarikat setahun yang lalu. Oleh kerana mengibaratkan diri sebagai orang kulit hitam di Amerika Syarikat, maka lidah UMNO bersikap optimis terhadap Presiden kulit hitam dari Parti Demokratik ini pada mulanya, melihat kemenangannya sebagai lambang kejayaan kaum minoriti.

Namun, apabila bukan Melayu mula mengajukan soalan "mengapa bukan Melayu tidak boleh menjadi PM Malaysia", maka mereka mula melakukan "corner baring" dalam wacana mereka. Malah, Awang Selamat yang sentiasa prihatin terhadap "agama, bangsa dan negara" menulis, "Kajilah sejarah dan budaya politik Amerika yang sudah merdeka lebih 232 tahun berbanding Malaysia yang baru 50 tahun... Fahamilah juga Perlembagaan kita... Obama adalah seorang Kristian iaitu agama teras AS. Antara faktor beliau 'diterima' ialah ibunya juga, seorang kulit putih warga asal AS."

Pendek kata, jangan samakan diri dengan AS yang realitinya jauh berbeza.

Jangan pula dianggap hanya spin doctor Utusan Malaysia yang berfahaman sempit sebegini. Doktor Melayu, Bakri Musa yang bermastautin di AS untuk bertahun-tahun, melihat dirinya terbuka dan berpandangan global juga tidak setuju dengan tuntutan politik kaum bukan Melayu di negara ini, malah berkata, "Malaysia telah memiliki Obamanya tersendiri sejak awal lagi, iaitu Mahathir!"

Saya nyaris tercekik dengan air kopi dalam mulut ketika membacanya.

Tunggulah 200 tahun

Maksud Bakri Musa berbunyi, unsur toleransi yang terkandung dalam budaya Melayu, membenarkan Mahathir yang berdarah campuran untuk menerajui pucuk pimpinan negara. Hujah ini mengandaikan "Obama di Malaysia perlu meresapkan dirinya dalam budaya dominan, fasih untuk bertutur dalam bahasa Melayu, dan bukannya bahasa nenek-moyangnya, sebagaimana Obama juga gagal bertutur dalam bahasa Swahili."

Nyata, dari media cetak yang konservatif hinggalah penganalisis politik yang "nampak" terbuka, kurang selesa dengan fenomena politik yang terjana oleh Obama, khusunya anjakan paradima yang dilambangi. Selain mengukuhkan retorik "ketuanan Melayu" oleh UMNO, hujah "Mahathir ialah Obama" adalah reaksi kepada pertikaian bukan Melayu terhadap struktur politik perkauman yang sedia ada.

Oleh itu, saya tidak terperanjat dengan hujah sedemikian apabila terbelit pada lidah parti UMNO. Apa yang mengejut, malah membuatkan saya menjadi muak adalah hujah ini diulangi oleh Dominic Lau Hoe Seng (gambar kiri), Setiausaha Agung Pemuda Gerakan dalam satu forum pada minggu lalu. 【Baca: Apa yang BARU dengan UMNO?

"Demokrasi AS perlu dilihat dari perspektif yang berlainan. Dah 200 tahun lebih mereka lalui, kita hanya 50 tahun... Seandainya anda melihat begini, saya menganggap Malaysia juga memiliki seorang Obama. Lihat kepada Mahathir. Ibunya Melayu, seperti ibu Obama yang merupakan orang putih. Betul tak? Bapanya,... tak usahlah saya sebut..."

"Perspektif yang berlainan" yang dianjurkan oleh Dominic untuk merenungi fenomena Obama, seirama dengan kenyataan "politik wang bukannya rasuah" yang didendang oleh Isa Samad, bekas Menteri Besar Negeri Sembilan. Biar hujah Dominic ini diteliti...

Pertama, apakah demokrasi semestinya memerlukan ratusan tahun untuk dikecapi? Pernah Leung Kwok-hung, ahli dewan perundangan Hong Kong berkata, Malaysia tidak memerlukan satu abab untuk berkembang dari kereta lembu ke motokar. Jika kita perlu menunggu untuk segala-galanya, mengapa tidak kekal dalam kereta lembu buat seratus tahun?

Mahathir ialah Obama?

Kecanggihan teknologi yang mengubah cara hidup manusia, bukan sekadar pada "trend" seperti yang dikatakan Dominic. Juga, sistem demokrasi yang sempurna memerlukan check and balance, demi kepentingan masyarakat untuk jangka panjang, lebih penting berbanding kecanggihan teknologi.

Walaupun AS mencapai kemerdekaannya lebih daripada 200 tahun, namun intipati demokrasi itu didalami dan diperluaskan khususnya dalam setengah abab yang lalu. Obama tidak wujud jikalau tidak berlaku gerakan hak sivil yang menjurus kepada kehancuran rasisme. Rasisme sememangnya tidak terhapus sehabis-habisnya, namun berjaya dikekang. Inilah kemajuan yang dicapai AS.

Sebaliknya, di bawah pemerintahan UMNO, apakah intipati demokrasi kita melangkah ke depan atau ke belakang jika dibanding dengan tahun 1960-an? Apakah hubungan antara kaum semakin erat atau renggang?

Biarpun dibandingkan dengan Korea dan Taiwan yang lebih lambat mengorak langkah dalam dunia politik demokrasi, Malaysia tetap malu untuk mendabik dada.

Lebih-lebih lagi, "Mahathir ialah Obama" sekadar bunyi yang dikeluarkan burung nuri. Sama ada Dominic benar mempercayai bahawa Mahathir itu Obama, atau gagal memahami bahawa hujah sedemikian dibelit lidah komponen parti BN untuk menutup mulut orang lain agar tidak terus dengan soalan "apakah bukan Melayu boleh menjadi PM?"

Persoalannya, kemenangan Obama disebabkan warna kulitnya, atau idea politiknya? Apakah Parti Demokratik yang diwakili Obama itu memainkan politik perkauman seperti BN?

Sebaliknya, sekali imbas sejarah Mahathir berkecimpung dalam dunia politik, isu perkauman dan agama sering dimainkan pada saat-saat genting untuk mencapai matlamatnya. Mahathir ialah penganut politik perkauman yang menjejaskan hubungan antara kaum. Bukankah terlalu jahil untuk bandingkan Mahathir dengan Obama?

Yang paling penting, Obama berani untuk mengakui bahawa bapa kandungnya orang kulit hitam dari Kenya, dan ibunya orang putih AS. Mahathir yang jelas berdarah campuran Melayu-India, tetap enggan berdepan dengan latar belakang dirinya, apabila diasak oleh juruacara Al Jazeera, Ritz Khan, mengulangi dirinya sebagai "Melayu menurut Perlembagaan Persekutuan".

Keluar dari politik perkauman

Dari apa yang dikatakan Mahathir, jelas beliau menganggap dirinya "Melayu" kerana intrumentalist considerations. Seandainya perlembagaan tidak memperuntukkan kedudukan istimewa kepada Melayu, dan UMNO tidak memonopoli politik dan sumber ekonomi negara, jangan terperanjat seandainya beliau memilih untuk tidak menjadi Melayu.

Apakah susahnya untuk mengakui bahawa dirinya berdarah India ? Apakah Mahathir bimbang dirinya dinafikan komuniti Melayu, atau beliau memandang rendah kepada kaum India?

Dominic Lau hanya berani untuk menyebut ibu Mahathir (gambar kiri) berketurunan Melayu, tetapi tidak berani menyatakan secara terbuka bahawa bekas PM ini mewarisi darah keturunan India, apakah ini menunjukkan ketakutannya terhadap kuasa Mahathir/UMNO, atau beliau sebenarnya sama seperti Mahathir, memandang rendah terhadap keturunan India?

Sesungguhnya, saya perlu mengaku bahawa diri saya juga terperangkap dengan rasisme kerana membazir masa untuk menyanggah hujah "Mahathir ialah Obama". Mempersoalkan sama ada "sampai bilakah wujudnya seorang PM Malaysia bukan Melayu", juga merupakan manifestasi minda perkauman. Namun, seandainya tidak membongkarkan pembohongan UMNO dan parti rakannya, maka kita gagal memperbetulkan keadaan.

Keduanya, warga Malaysia perlu bertanya sampai bilakah kita memilih pemimpin berdasarkan kebolehan dan kebijaksanaan seseorang, tanpa mengira keturunan etnik, jantina, agama dan kelas? Biarpun masa depan politik Malaysia ditunjangi Melayu sebagai arus perdana, kita harus memikirkan bagaimana untuk check and balance seseorang pemimpin melalui sistem politik yang ada.

Orang seperti Mahathir yang bergelut dalam dendam dan pemikiran perkaumannya, menjadi lambang "masa lalu"; orang seperti Koh Tsu Koon dan Liow Tiong Lai, satu berselindung di bawah sarung Najib ketika dibidas, seorang lagi mengecut walaupun ingin mencabar Presidennya. Orang-orang sebegini bukanlah masa depan kita.

Bagaimana pula dengan Dominic? Tak usahlah saya sebut...

*Josh Hong ialah penganalisa politik, kolumnis MerdekaReview, edisi bahasa Cina. Diterjemah dan disunting Lim Hong Siang.

Tiada ulasan: