Khamis, 26 November 2009

Larangan Sertai Kursus BTN Sekat Kebebasan Pelajar - GPMS

BERNAMA


SHAH ALAM: Tindakan kerajaan Selangor melarang pelajar dari institusi pengajian tinggi milik kerajaan negeri menyertai kursus anjuran Biro Tata Negara (BTN) telah menyekat kebebasan pelajar dan tidak mendokong prinsip demokrasi, kata Pengerusi Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) negeri, Mohd Faizal Mohd Salleh.

Beliau berkata kerajaan Selangor yang kononnya menyokong demokrasi sepatutnya membenarkan pelajar untuk duduk mendengar pula dari pihak yang lain.

"Jangan heret mereka ke kancah politik," katanya dalam satu kenyataan hari ini ekoran pengumuman mengenai larangan itu yang dibuat oleh Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan Selangor Dr Halimah Ali semalam.

Selain pelajar, penjawat awam negeri dan kakitangan anakanak syarikat negeri juga tidak dibenarkan menyertai program BTN berkuatkuasa serta-merta dengan alasan kononnya ia satu saluran doktrinasi politik Barisan Nasional.

"Salah satu fungsi BTN adalah untuk menerangkan dasardasar kerajaan. Adakah pelajarpelajar di bawah kerajaan negeri seperti Universiti Industri Selangor (Unisel), Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS) dan Kolej Antarabangsa INPENS tidak berhak tahu mengenai dasar-dasar kerajaan?" kata Mohd Faizal. Katanya beliau pernah mengikuti kursus BTN dan berterima kasih kepada biro itu kerana membantu membangunkan dirinya menjadi warga negara yang baik.

"Bagi saya, mereka yang tidak berterima kasih bukanlah warganegara yang baik," kata Mohd Faizal.

Para pelajar adalah pewaris kepada kepimpinan negara dan kerana kerajaan.

Tiada ulasan: