Ahad, 8 November 2009

Dr Asri ulas isu idea pembaharuan yang dilabel Wahabi dan kesesatan

Oleh ZIEMAN


KUALA LUMPUR: Tokoh agama yang sedang hangat didebatkan kerana idea tajdidnya, Dr Mohd Asri Zainul Abidin melahirkan rasa terkejutnya apabila terbaca soal 'sesat menyesat' pula dibangkitkan di sebuah akhbar perdana semalam.

Dr Asri, ketika ditemui di ibu kota lewat malam tadi, mengulas temubual dengan seorang wakil JAIS, yang antara lain, menyatakan antara kesalahan akidah kelompok Wahabi ialah pembahagian perbincangan tauhid kepada tiga; tauhid rububiyyah, uluhiyyah, asma dan sifat.

"Inilah yang dianggap kesalahan akidah puak ini. Wakil JAIS itu barangkali lupa bahawa perbahasan tauhid seperti ini dipakai dalam pendidikan sekolah dan universiti tempatan.

"Bahkan inilah yang dipakai dalam ratusan universiti di dunia Islam, di Arab Saudi, Jordan, Kuwait, Qatar, Mesir dan berbagai negara lagi. Juga separuh umat Islam Indonesia dan separuh umat Islam di selatan Thai. Apakah mereka ini semuanya Wahabi dan sesat?!

"Inilah kes sesat-menyesat yang terbesar dalam sejarah umat Islam. Amat malanglah, jika umat Islam berbalah disebabkan kedengkian dan hasad lalu pergi ke daerah sesat-menyesat seperti ini," kata pakar hadis yang berusia 38 tahun ini.

Beliau juga sedar ada kelompok tertentu yang apabila sahaja melihat atau mendengar tentang idea-dea pembaharuan terus sahaja dilabelkan wahabi.

Kata Dr Asri, satu ketika dulu, 'senjata' ini (baca: Wahabi) telah dihalakan kepada Prof Hamka, Za’ba, Syed Syeikh al-Hadi dan ramai lagi. Senjata fitnah ini jugalah, kata beliau, dikenakan oleh sesetengah kelompok agama kepada tokoh-tokoh reformis sepanjang sejarah.

"Apabila habis perkakas hujah, lalu dipakai perkakas fitnah’. Apakah itu Wahabi? Ia masih lagi misteri. Orang seperti saya bukan susah hendak cari kesesatan pemikiran jika ada.

"Saya bukan insan yang ghaib bersembunyi, saya ada tulisan, ada buku, ada siaran media elektronik dan berbagai lagi yang pemikiran saya boleh disiasat menerusi ucapan dan tulisan. Mengapa membuat tuduhan tanpa mendatangkan bukti?!," kata Dr Asri dalam satu wawancara dengan mStar Online.

Dr Asri teringat kata-kata Prof Hamka menjawab sikap suka memfitnah ini. Kata Hamka, "Bersama dengan penghinaan kepada Wahabi, diperbuat pula buku-buku yang memburukkan as-Sayyid Jamaluddin al-Afghani, dan as-Syeikh Muhammad Abduh, dan al-Sayyid Rasyid Ridha.

"Yang sangat bersemangat membuat buku demikian ialah al-Syeikh Yusuf bin Ismail al-Nabahani yang menjadi kadi di mahkamah Beirut dalam Kerajaan Turki. Bukunya ‘Shawahidul haq’ penuh dengan kata-kata yang penuh dengan fitnah dan penghinaan…kitab-kitab seperti inilah yang sampai ke tangan kaum-tua.

"Oleh kerana mereka biasa dengan taklid tidaklah mereka mahu membaca pula kitab-kitab lain yang menerangkan pokok-pokok pendirian yang sebenar daripada orang yang dihina dan dicela itu. Syeikh Yusuf al-Nabahani menyatakan bahawa as-Sayyid Jamaluddin dan Syeikh Muhammad Abduh tatkala mati terjulur lidah!," jelas Dr Asri.

Maka lekatlah kata-kata ini pada seluruh pembaca kitabnya. Syeikh Nabhani tidak sanggup menerangkan apakah kesalahan beliau-beliau itu, melainkan membuat fitnah yang tidak-tidak. Sampaikan as-Sayyid Rasyid Ridha dikatakan sama dengan Abu Jahal.

Kata Dr Asri, nasib yang sama menimba insan yang jauh lebih mulia, Nabi Muhammad s.a.w, daripada seorang yang digelar al-Amin, lalu dipanggil tukang sihir dan gila. Ini semua akibat dari tidak mampu bersaing di pasaran pemikiran.

"Padahal, dalam dunia yang terbuka, biarlah setiap pihak memasarkan pemikiran mereka secara ilmiah dan adil. Masyarakat sudah matang, biar mereka menilai. Selagi pemikiran itu tidak menghina Allah dan rasulNya, biarlah ilmu bersaing dengan ilmu. Bukan ilmu bersaing dengan kuasa, tetapi bersaing dengan hujah," kata bekas Mufti Perlis yang kini pensyarah USM.

"Namun apabila habis perkakas hujah, ada yang guna perkakas fitnah pula," kata Dr Asri.

Isu penanhana Dr Asri telah dibangkitkan oleh ramai kelompok terutama dari golongan ahli akademik, politik dan juga ulamak.

Pada malam Sabtu lepas, Dr Asri telah mengadakan sebuah sidang akhbar menjawab segala pertuduhan fitnah yang terkandung di dalam Memorandum Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM).

Keesokan harinya pula, Dr Asri telah ditahan oleh pihak Jabatan Agama Islam Malaysia (JAIS) di sebuah banglo di Taman Sri Ukay, kerana memberi ceramah tanpa tauliah.

Tiada ulasan: