Selasa, 3 November 2009

BN terima kedudukan Chua sebagai Timbalan Presiden MCA

BERNAMA


PETALING JAYA: Barisan Nasional (BN) akur dengan keputusan Pendaftar Pertubuhan bahawa Datuk Seri Dr Chua Soi Lek masih Timbalan Presiden MCA, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.

"Kita ikut pada undang-undang dan Perlembagaan, kalau begitulah kedudukannya dan disahkan oleh ROS maka kita harus terima," kata Timbalan Perdana Menteri kepada pemberita selepas merasmikan Seminar Pembangunan Pendidikan Rancangan Malaysia Ke10 di sini hari ini.

Muhyiddin, yang juga Timbalan Pengerusi BN, berkata beliau berpendapat keputusan ROS itu dibuat berdasarkan pada sudut teknikal, perundangan dan Perlembagaan MCA.

"Maknanya kedudukan itu diputuskan atas dasar perlembagaan parti kerana dalam perlembagaan MCA untuk meluluskan sesuatu resolusi perlu mendapat dua pertiga kelulusan wakil yang hadir dalam perhimpunan.

"Di dalam kes ini mungkin beliau kalah dalam jumlah yang kecil maka atas dasar perundangan yang ada dan perlembagaan itulah ia diputuskan," katanya.

Dalam Mesyuarat Agung Luar Biasa (EGM) 10 Okt lalu, perwakilan MCA antara lain, menolak usul mengembalikan jawatan Dr Chua sebagai Timbalan Presiden dan hanya menerimanya kembali sebagai anggota MCA.

Ketika diminta mengulas mengenai Anggota Parlimen Sabak Bernam Datuk Abdul Rahman Bakri yang mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen Shah Alam hari ini terhadap lapan pertuduhan membuat tuntutan palsu, Muhyiddin berkata seseorang itu tidak bersalah sehinggalah dibicarakan dan disabit kes itu.

"Kita tidak harus membuat satu andaian di peringkat ini, terlalu awal sangat," katanya.

Tiada ulasan: