Isnin, 30 November 2009

Beberapa Pemimpin MCA Temui Muhyiddin Dengan Harapan Selesai Krisis

BERNAMA


KUALA LUMPUR: Beberapa pemimpin-pemimpin penting parti MCA mengadakan perjumpaan dengan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin malam semalam dalam apa yang difahamkan sebagai sebahagian daripada usaha oleh Muhyiddin untuk menjadi orang tengah kepada rancangan perdamaian buat pihak-pihak yang bertelagah dalam parti itu.

Perjumpaan selama kira-kira tiga jam di kediaman Muhyiddin di Bukit Damansara itu berakhir pada kira-kira pukul 11.30 malam.

Antara yang menghadiri perjumpaan itu ialah Timbalan Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek; setiausaha agung Datuk Wong Foon Meng; dan keempat-empat naib presiden yang terdiri daripada Datuk Seri Liow Tiong Lai, Datuk Seri Kong Cho Ha, Datuk Seri Dr Ng Yen Yen, dan Tan Kok Hong.

Presiden MCA Datuk Seri Ong Tee Keat pula tidak hadir, kerana difahamkan beliau sedang menerima rawatan di Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM) akibat sakit perut.

Usaha mendapatkan komen berhubung perjumpaan malam semalam gagal apabila semua pemimpin berkenaan meninggalkan kediaman Muhyiddin tanpa memberi sebarang maklum balas kepada wartawan.

Dr Chua semasa ditanya mengenai keadaan Ong sekadar berkata Presiden parti itu menghantar pesanan menerusi perkhidmatan pesanan ringkas kepada beliau dan Muhyiddin mengenai keadaannya.

Awal minggu ini Muhyiddin berkata beliau akan berusaha mencari jalan penyelesaian bagi krisis dalaman MCA dan menjadikan ia sebagai sebahagian daripada Indeks Prestasi Utama (KPI).

Menurutnya beliau berharap jalan penyelesaian akan dapat dicapai sebelum Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak kembali dari luar negara pada 1 Disember ini.

Krisis MCA menjadi isu utama membelenggu kepimpinan Barisan Nasional kerana ia dikhuatiri akan menjejaskan sokongan kaum Cina terhadap salah sebuah parti komponen kerajaan itu.

MCA terjerumus dalam krisis kepimpinan selepas mesyuarat agung luar biasa (EGM) 10 Oktober lepas yang menyaksikan timbulnya kumpulan-kumpulan yang menyokong Ong dan kumpulan yang menyokong Liow, selepas Ong dan Dr Chua berdamai.

Keadaan menjadi bertambah gawat apabila Ong memecat Ketua Wanita MCA Datin Paduka Chew Mei Fun dan Ketua Pemuda Datuk Dr Wee Ka Siong daripada menganggotai Majlis Presiden selepas kedua-dua mereka mendakwa presiden parti menyalahguna kuasa.

Kumpulan penyokong Liow dalam pertemuan kelmarin pula meluluskan satu deklarasi 1128 yang menuntut supaya MCA mengadakan pemilihan baru peringkat Jawatankuasa Pusat (CC) dalam tempoh 60 hari, namun ia ditolak oleh Ong dengan alasan sebarang keputusan yang dibuat perlu mendapat sokongan majoriti anggota CC.

Tiada ulasan: