Selasa, 17 November 2009

Bangunan runtuh jadi produk pelancongan Terengganu

Harakahdaily


KUALA TERENGGANU : Kerajaan negeri Terengganu dicadangkan agar menjadikan pelbagai jenis bangunan runtuh di Terengganu sebagai produk pelancongan.

Ini kerana, ramai orang luar yang datang ke Terengganu mahu melawat tempat-tempat menarik tersebut.

(Stadium Sultan Mizan di Gong Badak yang runtuh)

Cadangan ini diberikan oleh Timbalan Pesuruhjaya PAS Terengganu, Ustaz Satiful Bahri Mamat dalam ceramahnya dekat sini.

Beliau kesal kerana tiada tindakan diambil terhadap penyelewengan sehingga bangunan yang dibina boleh runtuh.

Namun, apabila berlaku sedikit sahaja kekeliruan terhadap pemimpin Pakatan Rakyat, pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berlari menyiasatnya.

"Sebab itu kita syor kepada Zaabar, Exco Pelancong (Terengganu) dia buat ‘trip’ mari melancong ke Terengganu melawat tempat-tempat runtuh di Terengganu ini,”tegas beliau.

14 November lalu, Pusat Latihan Antarabangsa (ITC) yang menelan belanja kira-kira RM50 juta itu, runtuh satu bahagian yang dipercayai sebagai penghadang alat pendingin ataupun balkoni di tingkat lapan bangunannnya.

(Masjid Kampung Puteh yang runtuh)

Yang paling popular adalah Stadium Tuanku Mizan di Gong Badak, Terengganu yang runtuh pada 2 Jun lalu. Ia menjadi tumpuan pengunjung khasnya di musim cuti sekolah.

Yang menariknya pula, kebanyakan projek yang runtuh ini dibuat dengan menggunakan wang ehsan iaitu wang yang dianugerahkan oleh Tun Dr Mahathir Mohamad kepada Terengganu selepas royalti minyak di rampas dari kerajaan negeri.

Selain itu, Pusat Akuatik bocor di Batu Burok, siling Lapangan Terbang Sultan Mahmud, menara telekomunkasi di Besut dan Masjid Kampung Batu Putih.

Tiada ulasan: