Khamis, 22 Oktober 2009

GMI: Saluran kreatif tidak ganti demonstrasi jalanan

Jimadie Shah Othman


Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) meningkatkan lagi kempen pemansuhan akta kontroversiti itu dengan menerokai pendekatan baru melalui pelbagai saluran kreatif - termasuk lagu dan persembahan pentas.

Bagaimanapun, pengerusinya, Syed Ibrahim Syed Noh berkata, lagu tetap tidak dapat menggantikan peranan demonstrasi jalanan - yang masih menjadi salah satu agenda GMI.

"Peranan lagu dan demonstrasi adalah seiring. Lagu tidak boleh menggantikan demonstrasi. Demonstrasi untuk menunjukkan perasaan dan suara kita.

"Lagu pula lebih santai tetapi penuh bermesej. Ia mempunya audien yang berbeza," katanya.

Syed Ibrahim diminta mengulas pendekatan baru gerakan itu yang menganjurkan persembahan muzik Meor Yusof Aziddin - penyanyi folk indie - daripada album barunya Dari Rakyat Untuk Rakyat (DRUR) Sabtu lepas.

Album 'propaganda' yang popular dengan lagu ISA (Ikut Suka Aku) itu didukung beberapa penulis popular seperti Hishamuddin Rais, Pyanhabib, Abdullah Jones dan Rahmat Haron yang tampil menyumbangkan lirik.

Album yang memuatkan sepuluh lagu pelbagai genre itu, antaranya memuatkan mesej mengajak rakyat turun berdemonstrasi, mengkritik YB yang menipu rakyat, merakamkan tragedi Memali hampir 30 tahun lalu dan penghargaan kepada tokoh Parti Komunis Malaya (PKM) Shamsiah Fakeh.

Ketika dihubungi Malaysiakini pagi ini, Syed Ibrahim berkata, selain menyediakan pentas, GMI juga membantu Meor - yang juga pemuzik jalanan - dengan membeli DRUR dalam jumlah yang banyak bernilai RM3,000 untuk diedarkan.

Selepas ini, tambah Syed Ibrahim, mereka bercadang mengadakan menjelajah di negeri-negeri Pakatan bagi meluaskan mesej anti-ISA.

"Tetapi mungkin ada yang berbeza pendapat (tidak bersetuju) dengan lagu-lagu ini. Mungkin ada sedikit kontroversi, dengan (penggunaanm) gitar dan sebagainya, tetapi penyampaian (Meor) itu ikhlas. Kalau ia melalaikan, meyebabkan kita lupa pada Tuhan, saya pun tidak sokong.

"Tetapi ia mengukuhkan prinsip asas yang besar seperti kebenaran dan keadilan," katanya, merujuk kepada pandangan tradisional ahli agama yang beranggapan bahawa muzik Barat melalaikan.

Beliau juga berkata, beberapa tahun lalu, GMI pernah terlibat dengan album yang mempunyai tema hampir serupa di pasaran, Di Palang Ini nyanyian kumpulan nasyid La Khauf.

Tiada ulasan: