Sabtu, 31 Oktober 2009

GERAKAN: Tak perlu musuh kalau ada kawan seperti Mohd Aziz

MERDEKA REVIEW



Ahli Parlimen Simpang Renggam-Gerakan, Liang Teck Meng membidas ahli parlimen Sri Gading-UMNO, Mohamad Aziz yang menyerang pemimpin parti komponan BN lain. Hujah Mohamad Aziz disifatkan sebagai "angkuh", "gagal bezakan antara kawan dengan lawan", "menari mengikut rentak pembangkang", malah tidak selaras dengan pengalaman beliau sebagai ahli parlimen BN untuk tiga penggal.

Dalam satu kenyataan media oleh Liang Teck Meng, beliau menyelar Mohamad Aziz (gambar kiri) kerana mendesak agar Presiden MCA dan Gerakan untuk meletak jawatan di Dewan Rakyat, semalam.

Beliau mengemukakan tiga alasan untuk membuktikan "keangkuhan" Mohamad Aziz itu bagaikan membuka pekung di dada. Pertama, berhidung tinggi, tidak memandang berat pada dewan yang mulia, Perdana Menteri dan komponen parti BN, tetapi disyaki bersekongkol dengan pembangkang, menyerang pemimpin tertinggi parti komponan BN, mengingkari semangat dan disiplin BN.

Keduanya, hujah Mohamad Aziz memutar-belitkan fakta, menyongsangkan antara yang betul dengan yang salah. Sejak menyandang jawatan sebagai ahli Dewan Negara dan Menteri Jabatan Perdana Menteri, Koh Tsu Koon (gambar kanan) sentiasa hadir dalam persidangan parlimen, kecuali sekali yang disebabkan hal kecemasan.

Liang Teck Meng berkata, rekod kehadiran parlimen boleh membuktikan kadar kehadiran Koh di parlimen. Ini tidak boleh diputar-belitkan oleh orang seperti Mohamad Aziz. Dakwaan Mohamad Aziz bahawa Koh Tsu Koon hanya muncul semasa PM hadir di parlimen, mungkin mempunyai motif dan agenda tersendiri.

Yang paling penting, tindak-tanduk Mohamad Aziz memperkukuhkan persepsi rakyat bahawa pemimpin UMNO adalah angkuh dan sombong, menjejaskan usaha Pengerusi BN, Najib Razak untuk membentuk semula satu parti yang berimej sederhana, terbuka dan bertoleransi.

Beliau menekankan bahawa, "kalau mempunyai kawan seperti Mohamad Aziz, maka BN tidak memerlukan musuh lagi!"

*Kenyataan media Liang Teck Meng, selaku ahli parlimen Simpang Renggam-Gerakan dalam bahasa Cina, diterjemahkan kemudiannya.

Tiada ulasan: