Selasa, 6 Oktober 2009

Bukan Melayu Bagan Pinang kekal undi PAS

oleh: Mat Zain Mat Isa


Selain pengundi pos berjumlah 4,604, kumpulan pemilih yang turut mencorakkan arus sokongan kepada mana-mana parti dalam Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (Dun) Bagan Pinang, 11 Oktober nanti ialah pengundi bukan Melayu. Bezanya, jika undi pos pada pilihan raya umum lalu ketara memihak kepada Barisan Nasional (BN), undi bukan Melayu pula menyebelahi PAS.

Sudah jenuh didedahkan kemenangan BN dengan lebih 2,300 undi jelas disebabkan adanya undi pos. Daripada lebih 4,500 pemilih pos, lebih tiga ribu mengundi BN dan hanya tidak sampai seribu memihak kepada PAS.

Tidak sukar dicongak betapa tanpa dicampur undi pos kekuatan kedua-dua parti di medan pertarungan sebenar adalah seimbang. Masing-masing berjaya mengumpul sokongan sekitar tiga ribu undi pemilih awam.

Kumpulan pengundi yang menjadi sasaran dan sandaran kekuatan PAS secara tradisi ialah pengundi Melayu. Di Bagan Pinang kumpulan pengundi ini membentuk kira-kira 66 peratus daripada 13,664 pemilih berdaftar. Sebahagian besar pengundi pos juga orang Melayu.

Meski pun pengundi Melayu tetap menjadi fokus utama kekuatan PAS, sokongan kumpulan pengundi ini terhadap parti itu dikatakan sudah mencapai tahap maksima. Jumlah 1556 undi diperolehi calon PAS pada Pilihan Raya Umum 2004 boleh dijadikan asas ukuran.

Dengan mengandaikan ketika itu para pengundi bukan Melayu hampir tidak ada yang mengundi parti Islam itu, maka jumlah itu boleh dikatakan sepenuhnya datang dari pengundi Melayu.

Undi PAS bagaimana pun melonjak kepada 4,097 pada 2008. Ia bertambah lebih 2,500 undi, sedangkan undi BN meningkat hanya tidak sampai 500 undi.

Lonjakan itu bagaimana pun dikaitkan sebahagian besarnya hasil perubahan sikap pengundi bukan Melayu yang tidak lagi PAS-fobia. Ia berasaskan kepada sekian banyak analisa perubahan sikap pengundi Cina dan India dalam pilihan raya lalu.

Dikatakan fenomena peralihan sokongan mereka kepada parti-parti pembangkang berlaku secara besar-besaran. Ada yang menyebut sekitar antara 60 hingga 80 peratus pengundi kaum berkenaan tidak lagi memilih BN.

Telahan itu dikukuhkan dengan fakta bahawa pengundi India membentuk kira-kira 20 peratus pemilih berdaftar di Bagan Pinang, manakala pengundi Cina pula lebih 10 peratus. Jumlah keseluruhan mereka lebih 4,300 orang.

Dengan jumlah keluar mengundi keseluruhan adalah 81.59 peratus, maka jumlah pengundi India dan Cina yang mengundi adalah sekitar 3,500 undi. Andaikan pula 70 peratus mereka mengundi PAS, maka jumlah mereka adalah kira-kira 2,400 orang.

Berbekalkan modal asal lebih 1,500 undi, maka agak munasabah perolehan undi PAS itu adalah hasil lonjakan sokongan bukan Melayu. Malah, menurut laman web rasmi PAS Negeri Sembilan, dari lapan peti undi di Dun Bagan Pinang, calon parti itu menang tiga iaitu di kawasan majoriti India.

Menurut perangkaan terbaru, seramai 13,664 pemilih berdaftar akan terbabit dalam plihan raya kecil 11 Oktober nanti, iaitu masing-masing 9,060 pemilih biasa dan 4,604 pemilih pos. Jumlah itu merosot kira-kira 500 undi berbanding pilihan raya umum lalu.

Peratusan pengundi mengikut kaum bagaimana pun tidak banyak berubah. Pengundi Cina dan India masih membentuk lebih 30 peratus pemilih berdaftar.

Momentum sokongan mereka kepada pakatan pembangkang juga dikatakan masih kekal, malah semakin meningkat. Jika dalam pilihan raya umum lalu penyertaan PAS tidak digabung secara rasmi dengan kekuatan DAP dan PKR, realiti kini sudah banyak berubah. Hubungan dan kerjasama antara ketiga-tiga parti semakin mantap.

Di pihak BN pula, imej dan kredibilitinya sebagai pembela rakyat belum berjaya dipulihkan. Ia bahkan semakin lemas dan terumbang-ambing dengan pelbagai masalah. Pergeseran dalaman semakin memburuk dalam semua parti komponen utamanya, sama ada Umno, MCA mahu pun MIC.

Restu yang diberikan para pemimpin BN terhadap penubuhan parti Makkal Sakhti dilihat salah satu usaha terdesak parti pemerintah itu memenangi hati masyarakat India. Ia bagaimana pun satu tamparan hebat dan penghinaan secara terbuka terhadap MIC yang disifatkan sudah gagal mewakili dan membela kepentingan kaum India negara ini.

Cuma perlu diingat, kegagalan MIC adalah juga bererti kegagalan BN. Jika parti yang sudah lebih separuh abad setia bersama BN itu pun tidak berdaya memenuhi aspirasi perjuangan masyarakat India, bagaimana diharapkan sesuatu yang lebih hebat dari sebuah parti yang baru muncul?

Pengundi bukan Melayu sebenarnya tidak ada sebab munasabah untuk menarik balik sokongan kepada PAS di Bagan Pinang. BN masih gagal memperbetulkan kepincangan dan kesilapannya terhadap rakyat, terutama bukan Melayu.

Isu-isu seperti insiden mengarak dan memijak kepala lembu di Shah Alam dan bantahan pemindahan lokasi pusat sembelihan babi di Alor Setar tentunya tidak terlepas pandang oleh masyarakat India dan Cina di seluruh negara, termasuk di Bagan Pinang. Tidak sukar dibuktikan bahawa dalang dan pemain utama menggagalkan usaha Pakatan Rakyat meraikan kepentingan dan hak bukan Islam dalam kedua-dua isu tersebut ialah para pemimpin Umno.

Pengundi bukan Melayu ada sebab untuk meningkatkan sokongan kepada PAS di Bagan Pinang.

Tiada ulasan: