Isnin, 19 Oktober 2009

Bila Umna Pun'Getik' nak Terima Ibrahim Ali

Oleh: WFAUZDIN NS


MEMANG ramai yang sudah dapat meneka apakah respon Umno terutamanya Umno Kelantan apabila ada cadangan agar raja katak Berahim Pasir Mas diterima kembali `bersyahadah' masuk Umno. Sebenarnya cadangan tersebut amat bijak dan tepat sekali, cuma kurang bijak bagi Pemuda Umno Kelantan berhasrat untuk menolak kemasukan raja katak tersebut.

Puak PR sendiri khususnya PAS amat menyokong jika raja katak yang tidak sedar diri itu kembali ke dalam lubuk lamanya kerana lubuk itu amat sesuai buat segala jenis yang spesis dengannya.

Lagi pun, raja katak tersebut kini `yatim piatu' tiada siapa lagi yang sanggup memeliharanya. Mungkin ramai yang ingin berkawan atau ingin meminjam suara garau kataknya itu, tetapi untuk mengambilnya sebagai anak mahupun kaum keluarga mereka tidak sanggup.

Apa lah dosa raja katak itu sehingga sampainya hati Pemuda Umno Kelantan secara terbuka menyuarakan agar berfikirlah Umno untuk `memelihara' raja katak yang malang itu.

Bukankah raja katak kini amat menyanjung Umno dan amat membenci musuh-musuh Umno? Mungkin Umno Kelantan merasa buat apa lah memelihara spesis yang hidupnya sentiasa hendak menggigit jari atau `mengencing' mata orang yang memberinya makan. Itu satu kemungkinan. Kencing katak orang kata amat bisa jika terkena mata......

Umno bukan sekali dua kena gigit atau kena `kencing' oleh raja katak ini. Beliau pernah duduk dalam parti Semangat 46, apa kerja beliau ketika itu dan apa yang beliau tidak kata pada Umno masa itu? Beliau pernah juga duduk dalam parti Berjasa.

Pernah melompat masuk Umno kembali dan diterajang dari Umno maka tergolek katak masuk longkang. Bertanding lawan Umno guna simbol Bebas tapi kalah dengan memalukan.

Entah kenapa, tiba-tiba Pas tergerak hati untuk membela nasib raja katak ini dan dibenarkan bertanding guna tiket dan lambang Pas. Tercemar seketika logo Pas apabila lencana Pas tersemat di dada raja katak sewaktu beliau bertanding dalam pilihanraya umum 2008. Kita ingatkan beliau telah insaf, tetapi katak tetap katak.

Tiba-tiba beliau bersuara minta MB Kelantan Tuan Guru Nik Aziz bersara. Tiba-tiba beliau bersuara menyatakan Kelantan miskin di bawah Pas. Kita ingatkan dengan kenyataan beliau itu bolehlah Umno berfikir untuk menerimanya kembali, rupa-rupanya Umno lebih cerdik dari sang katak.

Kita tidak tahu apakah nasib raja katak selepas ini. Bukan kita tidak simpati, tetapi beliau sendiri pun tidak pernah kesihankan dirinya sendiri yang sering dihina dan terhina di mata pembangkang dan Umno sendiri. Itulah balasan orang yang berjiwa katak.

Tiada ulasan: