Ahad, 13 September 2009

Kit Siang Kepada SKMM: Jangan Jadi Alat BN

TV ANTARA.COM


Penasihat DAP Lim Kit Siang mempersoalkan tindakan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) menyiasat Malaysiakini berhubung sedutan video perarakan pelampau 'kepala lembu' di laman sesawang portal berita itu.

Kit Siang dalam satu kenyataan berkata beliau setuju bahawa sedutan video itu mengundang reaksi negatif namun ia bukanlah disebabkan paparan Malaysiakini sebaliknya kerana tindakan tidak bertanggungjawab pelampau-pelampau terbabit yang menghina sensitiviti kaum dan agama.

"Sedutan video protes kepala lembu ini menjelakkan, namun bukanlah disebabkan Malaysiakini tetapi kerana tindakan mereka yang tidak bertanggungjawab menghina sensitiviti dan akal masyarakat, serta tindakan seorang Menteri Kabinet yang juga bersalah kerana mempertahan dan membela protes sedemikian rupa," kata Kit Siang.

Kit Siang berkata demikian merujuk kepada tindakan Menteri Dalam Negeri Hishammudin Hussein yang mempertahankan tindakan gerombolan pelampau terbabit di pejabatnya minggu lalu. Hishamuddin bagaimanapun menarik balik pendiriannya selepas dikritik hebat oleh Pakatan Rakyat.

"Mengapa menteri terbabit juga tidak didakwa kerana menghasut selepas beliau mempertahan protes kepala lembu itu, walhal Malaysiakini menghadapi tindakan undang-undang hanya kerana memaparkan sedutan rakaman kepala lembu," kata pemimpin veteran itu.

SKMM mengarahkan Malaysiakini menurunkan sedutan video terbabit atas alasan ia melanggar Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 yang menetapkan bahawa mana-mana penyedia khidmat internet tidak boleh memaparkan bahan yang menghina atau mengancam mana-mana individu.

Kit Siang berkata tindakan menghukum Malaysiakini berbaur politik.

"SKMM juga akan menyelusuri langkah polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, dimana kebebasan, kesaksamaan dan kecekapannya diragui, jika ia dilihat tidak ubah seperti alat Umno-BN dalam kempen menghukum Malaysiakini dan laman-laman sesawang bebas," tegas pemimpin veteran itu lagi.

Tiada ulasan: