Khamis, 10 September 2009

Sedia timbang tapak baru jika dekat jalanraya

Jimadie Shah Othman


Jawatankuasa Kuil Sri Mariamman Seksyen 19 Shah Alam bersedia mempertimbangkan cadangan tapak baru di Seksyen 23 sekiranya lokasinya terletak berdekatan dengan jalanraya.

"Kalau terletak (jauh ke) dalam, ada loji (kumbahan). Kalau di belakang, bau kuat," kata pengerusi jawatankuasa kuil tersebut R Selvakumaran.

Beliau diminta mengulas cadangan tapak baru kuil di Seksyen 23 Shah Alam, setelah tapak sebelumnya berdekatan Persiaran Perusahaan, dibantah sekumpulan penduduk.

Dalam satu kenyataan pejabat menteri besar Selangor Isnin lalu, tapak yang "lebih strategik dan sesuai" itu terletak 100 meter dari tapak cadangan asal dan 400 meter dari kawasan perumahan.

Semalam, jawatankuasa bertindak penduduk Seksyen 23 Shah Alam yang sebelum ini membantah keras pemindahan kuil tersebut ke tempat mereka, dilaporkan menerima tapak baru yang dicadangkan itu.

Ketika dihubungi Malaysiakini pagi ini, Selvakumaran menjelaskan, pihaknya belum dimaklumkan oleh kerajaan negeri mengenai lokasi baru kuil tersebut.

"Kawasan itu (seluas) tiga ekar. Tempat (kuil) itu di mana? (Di sebelah) belakang, tepi, depan, di mana?" tanya Selvakumaran.

Menurut beliau, tapak tersebut yang terletak bersebelahan kilang elektronik Nitto Denko dan gudang simpanan IDS, kini digunakan sebagai tempat membasuh kereta.

Pihak kuil Sri Mariamman juga belum lagi dihubungi kerajaan negeri bagi membincangkan lanjut cadangan baru itu, tambahya.

Membanding tapak tersebut dengan tapak asal berdekatan Persiaran Perusahaan, Selvakumaran berkata, ia agak jauh dari kawasan perumahan.

Tiada ulasan: