Sabtu, 5 September 2009

Polis beri amaran jangan hadir upacara nyalakan lilin protes insiden 'kepala lembu'

MALAYSIA TODAY / MSTAR ONLINE


Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan petang Jumaat memberi amaran keras kepada orang-ramai supaya tidak menghadiri upacara menyalakan lilin yang dijadual akan diadakan petang Sabtu sebagai memprotes insiden kontroversi kepala lembu yang dibawa oleh penduduk Seksyen 23 Shah Alam di hadapan bangunan SUK Negeri Selangor baru-baru ini.

Musa berkata, perhimpunan menyalakan lilin itu adalah satu perhimpunan haram tanpa permit dan tindakan tegas akan diambil ke atas sesiapa sahaja yang mengambil bahagian.

“Siasatan berhubung insiden ini masih dalam siasatan polis dan pada pandangan pihak polis tidak ada keperluan untuk mana-mana pihak menganjurkan apa-apa aktiviti berbentuk perhimpunan mengenainya,” ujar beliau selepas menyaksikan penyerahan 6,414 bungkusan kuih Hari Raya Aidilfitri daripada Persatuan Keluarga Anggota Polis.

Bungkusan kuih raya itu akan diedarkan kepada pegawai-pegawai polis yang bertugas di luar negara dan juga kedutaan Malaysia.

Pada 28 Ogos lalu, sekumpulan penduduk dari Seksyen 23 Shah Alam telah mengadakan protest di hadapan bangunan SUK menuntut agar Kerajaan Negeri membatalkan cadangan menempatkan semula sebuah kuil berusia 150 tahun di Seksyen 19 ke kawasan mereka yang merupakan kawasan majoriti masyarakat Islam.

Bagaimanapun pada demontrasi itu, terdapat penduduk yang membawa kepala seekor lembu yang kemudiannya menimbulkan rasa tidak senang di kalangan penganut agama Hindu yang melihat lembu sebagai binatang suci.

Tiada ulasan: