Khamis, 17 September 2009

'Benarkan PAS kempen di kem askar'

MALAYSIA KINI


Pemuda PAS menuntut parti yang bertanding di dalam pilihan raya kecil DUN Bagan Pinang dibenarkan bertemu dan berkempen di kalangan pemilih pos di kem-kem tentera.

Tuntutan itu dikemukakan kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dalam satu memorandum dewan tersebut yang diserahkan di pejabat suruhanjaya itu di Putrajaya pagi ini.

"Apa yang menjadi masalahnya selama ini ialah parti-parti pembangkan langsung tidak diberikan ruang untuk berkempen kepada angota-anggota tentera, sedangkan BN menggunakan Kementerian Pertahanan untuk menemui dan menjalankan aktiviti di kalangan anggota tentera," memorandum itu dipetik.

"(Keadaan) ini telah mewujudkan suasana yang amat tidak adil kepada parti-parti pembangkang kerana tidak dapat menyampaikan maklumat kepada para pengundi tersebut."

Jika isu keselamatan dijadikan alasan untuk tidak membenarkan akses tersebut, Pemuda PAS menyarankan SPR membantu menyediakan ruang kepada calon-calon untuk bertemu dengan para pemilih pos di kem tentera.

"Adalah tidak munasabah apabila undang-undang pilihanraya memberikan tempoh berkempen kepada setiap calon, tetapi ia tidak dibenarkan untuk dilaksanakan kepada para pengundi pos yang merupakan pengundi di dalam pilihanraya tersebut," kata Pemuda PAS dalam memorandum tersebut.

Daripada 13,664 pemilih berdaftar di Bagan Pinang yang layak membuang undi pada 11 Oktober ini, 4,604 terdiri daripada pemilih pos - kumpulan terbesar yang sering dicurigai pembangkang.

PAS sejak awal minggu lepas membangkitkan kembali isu undi pos, termasuk penggunaan Borang Lampiran 2 yang mendedahkan butiran peribadi pengundi dan nombor siri kertas undi.

Parti itu malah mendakwa mantan pengerusi SPR Tan Sri Ab Rashid Ab Rahman pernah berjanji untuk mengkaji semula prosedur undi pos.

Tiada ulasan: