Isnin, 17 Ogos 2009

PKFZ, KDSB minta surat pelantikan sah Pengerusi LPK

BEITA HARIAN ONLINE


KUALA LUMPUR: Pemaju utama Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ), Kuala Dimensi Sdn Bhd (KDSB) semalam meminta Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Ong Tee Keat menunjukkan surat pelantikan daripada Yang di-Pertuan Agong ataupun pejabat Yang di-Pertuan Agong mengenai kedudukan Datuk Lee Hwa Beng sebagai Pengerusi Lembaga Pelabuhan Klang (LPK) sah sebelum jam 4.30 petang hari ini.

Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif KDSB, Datuk Faizal Abdullah, berkata pihaknya mahu Ong supaya segera menyiarkan surat pelantikan Lee yang dikeluarkan oleh Yang di-Pertuan Agong ataupun pejabat Yang di-Pertuan Agong sama ada di media ataupun portal rasmi kementerian itu segera.

Beliau berkata, ini kerana, KDSB difahamkan menerusi blog Menteri Pengangkutan bahawa beliau secara peribadi mengambil keputusan untuk melanjutkan tempoh Lee sebagai Pengerusi LPK selepas ia tamat pada 31 Mac lalu.

"Adakah Menteri Pengangkutan berkuasa untuk berbuat demikian... jika tidak, adakah ia tidak melanggar kedudukannya sebagai seseorang yang menjawat jawatan sebagai menteri... jika begitu, adakah Datuk Lee Hwa Beng membantu Menteri Pengangkutan menyalahgunakan kuasa...

"Datuk Lee Hwa Beng sudah melakukan banyak perkara secara umum menerusi jawatannya di dalam LPK selepas 31 Mac 2009, jadi adalah tidak adil untuk mencemarkan imej KDSB sebagai badan persendirian tetapi juga imej kerajaan secara tidak langsung," katanya pada sidang media di sini, semalam.

Selain itu, Faizal berkata, menerusi peguam, pihaknya difahamkan kuasa untuk melantik Pengerusi LPK terletak di tangan Yang di-Pertuan Agong seperti yang diperuntukkan dalam seksyen 2(4), bukannya berada di bawah kuasa Menteri Pengangkutan.

Katanya, Menteri Pengangkutan hanya berkuasa untuk melantik pengurus besar dan antara lima dan sembilan ahli pihak berkuasa LPK.

"Oleh itu, mereka perlu buktikan bahawa kedudukan Lee Hwa Beng sebagai Pengerusi adalah sah kerana beliau banyak membuat kenyataan awam sejak 31 Mac lalu, iaitu tempoh bagi perkhidmatannya sepatutnya tamat," katanya.

Tiada ulasan: