Selasa, 25 Ogos 2009

Pakatan pertikai peraturan baru SPR

Oleh Dzulfikar Mashoor


PERMATANG PAUH :- Pakatan Rakyat tidak berpuas hati dengan beberapa peraturan baru yang diperkenal Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia (SPR) pada pilihanraya kecil Permatang Pasir kali ini.

Antaranya peraturan itu termasuklah tidak membenarkan wakil parti memantau dalam kawasan pengundian dan mewjibkan pelekat rasmi parti pada kenderaan mengangkut pengundi.

Ketua Pembangkang Dato' Seri Anwar Ibrahim yang meragui peraturan baru SPR itu berkata, sewajarnya wakil parti dibenarkan untuk memantau kawasan pengundian.

"(Pilihanraya) kali ini, SPR mengenakan peraturan yang lebih ketat...tapi (sepatutnya) bagi saya harus ada ruang supaya wakil parti dapat menyemak (memantau)."

"Sekarang ini, kita (terpaksa) menyerahkan segalanya (urusan pengundian) kepada SPR, sedangkang kredibiliti SPR sendiri sedang dipertikai semua (pihak)."

Katanya, sekurangnya SPR membenarkan walaupun seorang sebagai wakil parti bertanding. Ianya penting disaat kredibiliti SPR diragui oleh semua pihak pada waktu ini.

"Kalau tidak ramai (dibenarkan), itu tidak mengapa. Satu (atau) dua orang wakil parti sudah cukup (untuk memantau)."

"Kalau orang ramai yakin (bahawa) undi (mereka) ini adalah undi bebas, ini tidak ada masalah. Tapi, SPR dipertikai."tegasnya.

Pengarah Jabatan Pilihanraya PAS Pusat Dato' Abdul Halim Abdul Rahman turut mempertikai dua peraturan baru yang lain termasuk larangan mengadakan barung panas dan arahan pelekat rasmi parti untuk kenderaan mengangkut pengundi.

Tindakan SPR yang mengumumkan peraturan disaat akhir itu juga dianggap mempunyai kepentingan tertentu kerana ianya tidak pernah dibuat sebelum ini.

"Peraturan baru SPR tidak membenarkan 'barung panas'. Di (pilihanraya kecil) Manek Urai dulu, dia (SPR) benarkan ianya dibina bersebelahan dan di luar kawasan mengundi. Kali ini, diharamkan langsung."

"Masalah lambang (pelekat) kereta. Dulu, SPR memberikan pelekat kereta kepada kita. Dia (SPR) janji memberikan kepada kita (parti, sekarang tidak."

"Itu pun (peraturan pelekat kenderaan parti) saat-saat akhir baru kita (Pas) tahu, semalam baru diberitahu (SPR)."

"Semua kenderaan Umno (yang) mengangkut pengundi ada pelekat rasmi parti mereka. Mungkin Umno diberitahu awal (oleh) SPR." ujarnya.

Anwar dan Abdul Halim bercakap demikian sejurus keluar dari kawasan pengundi Sekolah Kebangsaan Sri Penanti pagi tadi.

Anwar dan isterinya, Dato' Seri Wan Azizah Dato' Wan Ismail membuang undi di sini jam 8.30 pagi, dengan ditemani calon Pas sendiri Ustaz Mohd Salleh Man._mna _

Tiada ulasan: