Sabtu, 15 Ogos 2009

Kempen Tandatangan ‘Anwar Pengkhianat’ Tiada Sambutan

Melayu Terengganu Tidak Termakan lagi Dengan ‘Umpan Perkauman’

SM Noor


KUALA TERENGGANU – Orang ramai yang lalu lalang dihadapan bangunan UMNO berhampiran Jalan Batas Baru, tidak pun peduli kepada sebuah kanopi yang dipasang ditepi jalan itu.

Apatah lagi mahu ambil pusing, melihat ‘banner’ yang direntangkan pada kanopi itu atau mahu melihat apa yang berlaku dibawah kanopi.

Kelmarin, tinjauan Buletin Online mendapati hanya 3 orang sahaja yang ‘duduk’ bersembunyi dalam kanopi itu, tidak ada kempen, tidak ada risalah yang diedarkan kepada orang ramai.

Isu ‘Anwar Pengkhianat’ kali kedua baru-baru ini dicetuskan kembali oleh Timbalan Presiden UMNO Tan Sri Muhyidin Yassin, yang juga pernah menjadi rakan karib dan sekutu Anwar ketika dalam Umno.

Pada 2 Ogos lalu, Utusan Malaysia melaporkan, Tan Sri Muhyiddin Yassin menyifatkan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai pengkhianat besar terhadap perjuangan orang Melayu.

Muhyidin menyifatkan Anwar sebagai pemimpin lidah bercabang kerana sanggup memutarbelitkan fakta mengenai usaha UMNO untuk memartabatkan orang Melayu.

Muhyiddin berkata, Anwar selaku Ketua Pembangkang kini menyebarkan dakyah untuk mencipta persepsi negatif terhadap usaha UMNO dalam mempertahankan hak keistimewaan Melayu dan institusi raja.

“Dia kata kepada semua orang bahawa UMNO zalim, tetapi beritahu saya sekarang dalam cara apa yang kita zalim? Kenapa dia tidak beritahu ini semasa dia jadi pemimpin kita?” kata Muhyidin ketika merasmikan Persidangan Perwakilan UMNO Bahagian Sri Gading di Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM).

Tiadanya sambutan kempen tandatangan yang dianjurkan oleh Puteri dan Pemuda UMNO Terengganu membuktikan bahawa isu ulangan ‘Anwar Pengkhianat’ tidak mendapat perhatian.

Sebelum ini pada tahun 2007, Akhbar Harian The Star, bertarikh 3 Ogos 2007, melaporkan bahawa naib ketua pemuda UMNO, Khairy Jamaludin melabelkan Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang pernah mengetuai Pergerakan tersebut sebagai pengkhianat kepada perjuangan Melayu.

Malahan di dalam pengakuannya, Khairy berkata bahawa Anwar ialah satu alat yang digunakan oleh Amerika Syarikat dan Yahudi dan dia harus di buru sehingga tiada lagi tempat untuknya melarikan diri.

Khairy juga menegaskan bahawa tindakan Anwar untuk menghapuskan Dasar Ekonomi Baru (DEB) adalah semata-mata untuk memenangi sokongan bukan Melayu dan Pergerakan Pemuda amat marah dengan tindakan tersebut.

Cubaan kali kedua UMNO menggunakan isu ‘Anwar Pengkhianat’ menunjukkan UMNO benar-benar sudah tidak ada modal politik yang boleh digunakan, kecuali menggunakan isu ‘racist’ ataupun perkauman.

Buktinya, negeri Terengganu yang mempunyai majoriti, lebih dari 95% penduduknya terdiri dari kalangan orang Melayu, kelihatannya tidak juga ‘termakan’ dengan umpan ‘perkauman’ UMNO.

Tiada ulasan: