Jumaat, 10 Julai 2009

PPSMI: 2012 akhir kiamat bagi Umno?

Fahri Abdullah al-Masri


Sebuah filem Hollywood; 2012 akan ditayangkan tidak lama lagi. Isinya memuatkan kisah tentang bagaimana dunia ini bakal berakhir, menuju penghujungnya. Titik mula ke arah tamatnya usia dunia ini, menurut pengalaman rohani-intelektual sebuah tamadun purba, kaum Aztec di Mexico, kononnya akan berlaku pada 2012.

Ini bukan bermaksud, pada tahun 2012, dunia akan kiamat. Sebaliknya, pada tahun itulah, bermulanya detik-detik awal menuju ke arah kemusnahan alam ini. Sebelum dunia ini benar-benar hancur melebur sebagai yang dikehendaki Tuhan, maka akan ada tahun-tahun kegemilangan di mana dunia ini akan diperintah oleh kuasa-kuasa yang baik.

Menurut catatan pengalaman rohani-intelektual Islam, kuasa-kuasa yang baik itu, tidak lain dan tidak bukan - merujuk kepada kuasa besar Islam sendiri.

Syahadan, ramai pihak melafazkan rasa syukur berhubung langkah dan keputusan kerajaan baru-baru ini memansuhkan PPSMI ini. Ada beberapa orang kenalan mengirim sms, menghantar mel-e termasuk juga yang menelefon.

"Ertinya, perjuangan GMP (Gerakan Mansuhkan PPSMI) sudah berjaya!" kata seorang teman.

Dalam pembentangan kertas kerja di PPMN (Perhimpunan Penulis Muda Nasional, Ayer Keroh, Melaka, Mei lalu), seorang pemuda agak 'celupar' menyebut nama ketiga-tiga nama politikus dengan jelas - Dr Mahathir, Abdullah Ahmad Badawi dan Mohd Najib Abdul Razak. Ketiga-tiga politikus ini sememangnya ada masalah dengan beliau dan dia juga bermasalah dengan ketiga-tiga politikus tersebut.

Alasan kenapa wujud masalah itu turut beliau sertakan, iaitu masalah dendam konflik antara beliau dengan mereka itu ada kaitan langsung dengan dasar PPSMI itu.

Mutakhir ini, wujud suatu keputusan baru, iaitu dasar PPSMI ini akan berakhir sepenuhnya pada 2012, demikian menurut Muhyiddin Yassin. Dengan perisytiharan ini, maka bertambahlah seorang lagi watak baru yang bermasalah dengan tukang catat ini.

PPSMI, rawatan penyakit yang perlu disegerakan!

Kata orang, penyakit datang macam kilat, tetapi kalau nak pergi, ia macam semut, jalan pun terkemut-kemut. Hal ini kita boleh tanyakan kepada seorang ahli perubatan yang bernama Dr Mahathir Mohamad.

Dr Mahathir sebagai seorang ahli dalam ilmu perubatan tentu mengetahui jenis penyakit yang bagaimana perlu dirawat dan pesakit dalam kategori apa yang patut diutamakan ketika menerima rawatan terlebih dahulu, rawatan awal dan rawatan kecemasan. Ada pesakit dan penyakit yang boleh kita kemudiankan rawatannya terlebih dahulu.

Kategori penyakit yang terpaksa dibuat 'rawatan kecemasan' ini, biasanya penyakit kronik. Lewat sedikit sudah mengakibatkan kehilangan nyawa. Jika pesakit itu cuma demam-demam sedikit, maka rawatan ke atas pesakit itu boleh dirujuk kepada rawatan pesakit luar yang mana pesakit itu boleh menunggu gilirannya untuk dirawat oleh pihak doktor.

Contoh mudah-jika dalam hospital itu ada pesakit yang demam-deman dan tiba-tiba ada pesakit yang baru terlibat dalam kecelakaan jalan raya tiba di hospital berkenaan dan kehilangan banyak darah, maka mangsa kecelakaan jalan raya itulah yang perlu diutamakan terlebih dahulu.

Demikianlah halnya dengan PPSMI ini. Sudah lama rakyat kita menderita akibat kehilangan RM3 bilion dan sekarang entah berapa bilion lagi yang akan dikorbankan untuk menjadi projek gajah putih menjelang 2012 itu.

2012 - pilihan raya umum ke-13?

2012, adalah tahun di mana Malaysia akan berdepan dengan pilihan raya umum ke-13. Angka 13 yang selalu disukai Abdullah Ahmad Badawi itu, banyak membawa petaka dan nasib malang kepada Umno itu sendiri.

WCH 13 - adalah nombor kereta PM, dan kehadiran 13 calon Bebas dalam pilihan raya kecil di Bukit Selambau sebelum ini juga mengundang kekalahan kepada Umno. Sebab itu, ada orang berpendapat bahawa angka 13 (13 calon Bebas) itu adalah hasil perencanaan parti pemerintah juga. Wallahualam.

Muhyiddin perlu cermat sekali lagi memilih angka, tarikh dan tahun bagi mengelakkan kejatuhan Umno yang mungkin datang sebagai ombak tsunami dalam pilihan raya umum ke-13 ini. Gara-gara PPSMI ini, Umno mungkin boleh rebah dengan suatu tolakan yang sangat dahsyat oleh rakyat.

Pilihan terletak di tangan Muhyiddin untuk beliau segera memansuhkan PPSMI tanpa tangguhan lagi. Jangan ditunggu-tunggu sehingga 2012, tahun malang buat Umno dan tahun yang didakwa akan berlaku titik permulaan tumbuhnya kuasa-kuasa kebaikan di dunia sebelum alam ini menempuh petaka paling dahsyat sepanjang hidupnya.

Rakyat tahu bahawa Muhyiddin terhutang budi kepada Tun Mahathir kerana bekas Perdana Menteri itu yang menjadi akar tunjang dan tulang belakang kepada Muhyiddin sehingga beliau sanggup mengeluarkan satu kenyataan untuk menyebabkan Abdullah Ahmad Badawi meletakkan jawatannya sebagai PM.

Muhyiddin juga yang bertanggungjawab membawa Mahathir masuk semula dalam Umno. Tentu ada banyak rasa segan dan malu alah Muhyiddin ke atas Mahathir. Kalau Muhyiddin mahu memansuhkan PPSMI rasa tidak kena dan serba salah pula kepada Dr Mahathir.

Sepatutnya, Muhyiddin perlu ketepikan perasaan peribadinya itu. Ini kerana, hal ini melibatkan perjuangan bahasa kebangsaan. Janganlah dimasukkan hal ehwal peribadinya dalam perkara yang melibatkan kenegaraan. Jangan Muhyiddin libatkan hal peribadinya dengan Dr Mahathir kerana PPSMI melibat nasib murid-murid dan guru-guru sekolah!

Jangan kerana rasa malu alah dan segan antara dua orang pemimpin politik ini, maka semua sistem pendidikan tergendala, mutu pendidikan merosot. Jangan kerana khuatirkan projek kroni maka diperjudikan semua nasib murid-murid, guru-guru dan wang rakyat seluruhnya.

Terima kasih kepada pemerintah?

Seorang rakan telah berterima kasih kepada kerajaan berhubung pemansuhan PPSMI ini. Sepatutnya, kita tidak perlu berterima kasih kepada kerajaan. Berterima kasihlah kepada GMP, dan mana-mana pihak yang berterus-terang dengan beraninya menyanggah keangkuhan kerajaan yang mempertahan PPSMI sebelum ini.

Ini kerana, para pembuat dasar PPSMI adalah penjenayah dan pengkhianat. Telah wujud laporan polis terhadap para pendokong PPSMI tersebut. Maka, bagaimanakah kita harus berterima kasih terhadap penjenayah yang telah jelas melanggar Perlembagaan Persekutuan dan undang-undang negara?

Adakah cuma kerana mereka itu pemerintah, maka itu bererti mereka boleh terlepas daripada jaring hukuman rakyat selama ini? Setelah beberapa bilion dicetak guna mengaut keuntungan peribadi, maka kini mereka mengambil masa yang lama; sehingga 2012 untuk mencetak keuntungan demi keuntungan.

Yang patut kita bimbangkan ialah sikap mereka yang mengambil keuntungan projek terlalu lama dalam tempoh 3 tahun ini (2009 - 2012) akan menyebabkan kelompok-kelompok berkepentingan ini akan berasa lebih sedap untuk menerima habuan duit berbilion-bilion lagi.

Dan, tidak mustahil, ekoran kesedapan mencetak keuntungan itu, maka PPSMI akan 'dimansuhkan' lagi buat kali kedua pada 2015. Maka, bak kata Tun Dr Mahathir Mohamad sendiri, perjuangan kita belum selesai.

Jadi, kita perlu menyekat sikap tamak haloba kroni yang mengaut keuntungan dengan cara memiskinkan orang lain. Mencari lebihan dana dan laba dengan cara menyusahkan guru-guru dan murid-murid adalah suatu pekerjaan yang tidak beretika sama sekali dalam tamadun kemanusiaan.

Sebagai yang dijangka, Muhyidin cuma berani berkata bahawa pihak kerajaan mahu memansuhkan PPSMI, tapi beliau tidak berani mendedahkan berapa jumlah bilion jumlah peruntukan yang telah dihabiskan untuk mempertahan dasar yang tidak berfaedah itu.

2012: Pemansuhan atau Penundaan PPSMI?

Dalam fikiran Muhyiddin, Najib dan para pembuat dasar ini, rakyat dan GMP kerap mendesak ke arah 'pemansuhan' PPSMI. Maka, sebab itu kenyataan Muhyiddin kali ini tidak lagi menyebut penundaan PPSMI itu. Muhyiddin telah bermesyurat dengan kumpulannya untuk memikirkan idea baru untuk menyebabkan rakyat dan guru-guru tidak terlalu marah terhadap kenyataannya kali ini.

Ayatnya berbunyi lebih kurang begini - pemansuhan PPSMI itu akan berlaku pada tahun 2012. Jangan lagi digunakan istilah ditunda. Ini kerana, ungkapan ditunda, ditangguh itu telah digunakan sebelum ini. Maka jika digunakan sekali lagi, orang ramai akan berkata, asyik-asyik tunda lagi, asyik-asyik nak tangguh, jadi bilakah PPSMI itu nak dimansuhkan?

Jadi, suatu ayat baru telah direkacipta dan dipilih guna menipu rakyat dan guru-guru sekali lagi. Jarak tempoh tiga tahun sehingga 2012 ini tentunya akan mengambil masa untuk Umno terus berfikir lagi apakah alasan untuk diberikan kepada rakyat untuk melanjutkan lagi PPSMI ini.

Di samping itu, dalam jangkamasa selama tiga tahun ini, Umno berharap semoga rakyat akan terus dilumpuhkan semangatnya dan akhirnya mereka akan mengalah begitu sahaja. Semangat GMP untuk mansuhkan PPSMI masih membara.

Jika mahu, GMP juga boleh membuat perhimpunan sekali lagi depan Istana Negara. Kumpulan Page dan penyokong PPSMI tidak mampu berbuat demikian kerana mereka sedar bahawa mereka tiada sokongan akar umbi.

Kumpulan Page, guru-guru dan masyarakat yang menyokong PPSMI selama ini tentunya sedikit sebanyak berasa malu kerana sebelum ini mereka beriya-iya mempertahan dasar PPSMI tersebut. Ternyata, kerajaan sendiri telah menyedari bahawa apa-apa yang telah mereka lakukan selama ini tidak benar dan tidak wajar sama sekali.

Antara perkara yang paling penting juga dalam tempoh 3 tahun ini ialah usaha rakyat bersama GMP untuk mengheret penjenayah bahasa ini ke muka pengadilan.

Hal ini penting agar para pembuat dasar PPSMI ini tidak lagi berfikir bahawa mereka akan terlepas begitu saja dan rakyat begitu mudah memaafkan sikap mereka yang tergamak menipu rakyat untuk menangguh PPSMI untuk 6 bulan lagi sebelum ini, dan kini kononnya mahu menunda lagi PPSMI sehingga 2012 atas nama pemansuhan dasar bebal tersebut!

Tiada ulasan: