Jumaat, 3 Julai 2009

Pakatan Rakyat pantau Parlimen

Oleh Anwar Hussin, Nazura Ngah, Norliza Wasilan
dan Fatin Hafizah Mohd Shahar


KUALA LUMPUR: Pakatan Rakyat semalam menubuhkan jawatankuasa Ahli Parlimen untuk memantau setiap kementerian sebagai persediaan untuk membahaskan pelbagai isu di Dewan Rakyat.

Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Mohamed Azmin Ali ketika mengumumkan penubuhan jawatankuasa itu pada sidang media di lobi Parlimen, menafikan ia Kabinet bayangan pembangkang, sebaliknya berfungsi tugas menjaga setiap kementerian.

Namun, beliau tidak menafikan penubuhan jawatankuasa itu adalah langkah ke arah menubuhkan Kabinet bayangan selepas ini.

"Ini bukanlah shadow cabinet (Kabinet bayangan). Penubuhan jawatankuasa ini untuk kita tumpukan kepada urusan Parlimen. Bila Pakatan Rakyat mempunyai pakar dalam sesuatu kementerian, bila ada Rang Undang-Undang, setiap anggota yang diberi tanggungjawab menjaga mana-mana kementerian bolehlah berbahas dengan baik lagi.

"Kita mahu semua ahli Parlimen kita menyiapkan diri ketika berbahas. Senarai ini sudah dibincang dan diperakukan Majlis Tertinggi Pakatan Rakyat. Shadow cabinet ini diberikan gelaran oleh media saja, sebenarnya bukan," katanya pada sidang akhbar di lobi Parlimen di sini semalam.

Sementara itu, Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin, berkata senarai Jawatankuasa Ahli Parlimen Pakatan Rakyat mengikut kementerian tidak membayangkan ia sebagai Kabinet bayangan.

Katanya, senarai nama itu menyenaraikan tiga nama mewakili setiap parti bagi kementerian yang wujud di bawah pentadbiran kerajaan Barisan Nasional (BN) dan perkara itu secara tidak langsung menunjukkan ketidaksepakatan antara mereka.

"Saya sudah minta senarai Kabinet bayangan tapi sampai hari ini (Pakatan Rakyat) tak mampu lagi... sebab tak ada kata sepakat dan daripada tiga ini siapa nak jadi menteri.

"Nampak sangat tak boleh setuju dan kompromi... ini bubuh tiga... siapa nak jadi Perdana Menteri? (Datuk Seri) Anwar (Ibrahim) kah? (Lim) Kit Siang (Datuk Seri) Hadi (Awang) kah?... Pakatan Rakyat jadi kerajaan ada tiga menteri, hancur negara," katanya.

Timbalan Ketua Pemuda Umno, Datuk Razali Ibrahim, berkata cadangan itu hanya untuk menutup kelemahan yang dimiliki mereka.

Katanya, idea Kabinet baru pakatan itu hanya sekadar meniru cara organisasi kabinet yang sedia ada dengan menamakan seorang wakil daripada pakatan dalam setiap kementerian.

"Itu sebenarnya bukan kabinet bayangan tetapi kabinet bayang-bayang dan hanyalah replika," katanya.

Antara Jawatankuasa Ahli Parlimen Pakatan Rakyat

Jabatan perdana menteri

Datuk Seri Anwar Ibrahim (PKR), Datuk Seri Hadi Awang (Pas), Lim Kit Siang DAP). Dibantu oleh Mohamed Azmin R Sivarasa, Tan Sri Khalid Ibrahim, William Leong, Ahmad Kassim, Fuziah Salleh (semua PKR), Nasharudin Mat Isa, Salahuddin Ayub, Dr Hatta Ramli, Dzulkifli Ahmad, Taib Azamuddin, Khalid Samad (Pas), Ngeh Koo Ham, Hiew King Chiew dan John Fernandez (DAP).

KEMENTERIAN DALAM NEGERI

Datuk Johari Abdul (PKR), Salahuddin dan Karpal Singh (DAP).

KEMENTERIAN KEWANGAN

Mohamed Azmin, Dr Dzulkifli Ahmad (Pas) dan Tan Kok Wai (DAP).

KEMENTERIAN PELAJARAN

Mohd Yusmadi Yusoff (PKR), Che Uda Che Nik (Pas) dan Chong Eng (DAP).

KEMENTERIAN PENGANGKUTAN

Datuk Zahrain Mohamed (PKR), Khalid Samad (Pas) dan Tan Kok Wai (DAP).

KEMENTERIAN PEMBANGUNAN WANITA, KELUARGA DAN MASYARAKAT

Zuraida Kamaruddin (PKR), Siti Zailah Mohd Yusuf (Pas) dan Yong Po Kuan (DAP).

KEMENTERIAN PELANCONGAN

S Manikavasagam (PKR), Datuk Wan Abd Rahim Wan Abdullah (Pas) dan Fong Kui Lun (DAP).

KEMENTERIAN WILAYAH PERSEKUTUAN

Wee Choo Keong (PKR), Dr Lo Lo Mohd Ghazali (Pas) dan Lim Lip Eng (DAP).

KEMENTERIAN PENGAJIAN TINGGI

Zulkifli Nordin (PKR), Salahuddin Ayub (Pas) dan Tony Pua (DAP).

KEMENTERIAN SUMBER ASLI DAN ALAM SEKITAR

N Gobalakrisnan (PKR), Dr Mujahid Yusof Rawa (Pas) dan Chong Chien Jen (DAP)

KEMENTERIAN KERJARAYA

Datuk Kamarul Bahrin Abbas (PKR), Datuk Mahfuz Omar (Pas) dan Gobind Singh Deo (DAP)

KEMENTERIAN PERUSAHAAN PERLADANGAN DAN KOMODITI

Datuk Rashid Din (PKR), Datuk Wan Abd Rahim Wan Abdullah (Pas) dan Er Teck Hwa (DAP).

KEMENTERIAN TENAGA, TEKNOLOGI HIJAU DAN AIR

Chua Tian Chang (PKR), Nasir Zakaria (Pas) dan Charles Anthony Santiago (DAP).

Tiada ulasan: