Isnin, 13 Julai 2009

One Malaysia yang kabur lagi keliru

Mohd Rashidi Hassan


Sebaik sahaja Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak menggalas tugas sebagai Perdana Menteri ke enam Malaysia, lantas beliau memperkenalkan konsep One Malaysia atau Satu Malaysia.

Tidak jelas apakah tujuan sebenar konsep One Malaysia diperkenalkan. Secara umumnya ia adalah satu gagasan baru yang diperkenalkan kepada rakyat Malaysia, kononnya untuk mencapai kesepaduan dan kesamarataan dalam pelbagai bidang.

Lalu, para juak-juak kerajaan Umno-BN, tanpa memikir dan memahami apakah sebenarnya One Malaysia, terus mencanang dan mewar-warkannya, kononnya ia adalah konsep terbaik yang harus diterima oleh rakyat Malaysia.

Hakikat sebenarnya pemimpin-pemimpin Umno-BN sendiri tidak jelas dan tidak tahu apakah maksud sebenarnya One Malaysia. Mereka mencanang dan menyokong One Malaysia kerana ianya merupakan idea yang dicetuskan oleh Perdana Menteri yang juga Presiden Umno.

Kerana sudah menjadi tradisi Umno-BN, untuk menjadi 'pak angguk' dan 'pak turut' kerana takutkan kuasa yang ada pada seorang yang bernama PM, walaupun kemungkinan langkah yang diambil merugikan rakyat.

Tindakan mereka ini hanya menambah kekeliruan di kalangan rakyat. Rakyat tertanya-tanya apakah selama ini rakyat Malaysia tidak bersatu padu sehingga BN terpaksa mengemukakan satu konsep yang baru.

Apakah langkah yang bertujuan perpaduan diperkenalkan selepas BN kehilangan majoriti dua pertiga di Parlimen dan hilang kuasa di beberapa buah negeri?

Apakah rakyat dianggap berpecah belah hanya kerana mereka tidak lagi mahu memberikan sokongan dan mandat kepada BN?

Yang berpecah belah dan ditolak rakyat sebenarnya ialah Umno-BN. Najib sepatutnya membuat reform untuk memperbaiki Umno dan BN terlebih dahulu.

Walaupun Najib mendapat mandat besar sebagai Presiden Umno, namun beliau tetap gagal menyatupadukan Umno. Ramai orang-orang Umno semakin kecewa dengan parti. Lantas mereka menyertai Pakatan Rakyat.

Najib sebagai Pengerusi BN juga gagal untuk mengawal parti seperti MCA yang sentiasa diselubungi dengan kesangsian dan berbelah bahagi sama ada untuk kekal atau keluar daripada BN.

Parti MIC juga sentiasa mendesak BN lantaran presiden dan pemimpin utamanya diketepikan daripada arena politik negara.

Parti Gerakan juga, selepas tewas besar di Pulau Pinang, terus bercempera walaupun presidennya diberi tugas besar di peringkat nasional.

Najib nampaknya tidak mempunyai fokus yang jelas terhadap corak pemerintahannya. 100 hari beliau menjadi PM, lebih banyak mengundang negatif daripada positif.

Justeru, daripada beliau memperkenalkan One Malaysia, hanya sebagai gula-gula kepada rakyat Malaysia, khususnya golongan bukan Melayu yang menolak Umno-BN, lebih baik beliau memperkenalkan konsep One-Umno atau One BN.

One Malaysia hanyalah sebuah ideologi baru atau fahaman baru yang bakal menjejaki nasib seperti konsep Islam Hadhari yang diperkenalkan oleh Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi ketika menjadi PM dahulu.

Islam Hadhari sudah dilupakan oleh rakyat Malaysia, One Malaysia bakal menjejaki nasib yang sama.

Ianya bakal menjejaki nasib dasar PPSMI yang diperkenalkan PM ke empat, Dato' Seri Dr Mahathir Mohamad, yang banyak menyusahkan rakyat, daripada membawa kebaikan.

Islam Hadhari, PPSMI dan One Malaysia hanyalah bermotifkan politik, dicanang dan dilaksanakan dalam waktu yang singkat tanpa memikir implikasi yang sebenarnya kepada rakyat.

Ianya adalah sebuah retorik seorang PM, yang dicanangkan hanya untuk meraih populariti selepas imej parti yang menunjangi kerajaan tercalar teruk sehingga ditolak rakyat.

Hakikat sebenarnya ialah, kepercayaan terhadap kemampuan BN memerintah negara sudah semakin pudar dihati rakyat.

Rakyat sudah beralih arah kepada Pakatan Rakyat, sebagai platform baru untuk membawa keharmonian, kesejahteraan dan kebajikan untuk semua rakyat. - mks._

Tiada ulasan: