Jumaat, 17 Julai 2009

Muhyiddin: Pekerja asing dibenar hanya 5 tahun

BERNAMA


PUTRAJAYA: Semua pekerja asing akan hanya dibenarkan berada negara ini untuk tempoh maksimum lima tahun berterusan bagi semua kategori pekerjaan kecuali pembantu rumah berkuat kuasa serta merta, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan hari ini.

Selepas tempoh lima tahun itu, seseorang pekerja asing perlu mengemukakan permohonan baru untuk kembali bekerja di Malaysia dan permohonan itu akan dilayan sebagai permohonan baru dan melalui prosedur biasa.

Keputusan itu dicapai pada mesyuarat Jawatankuasa Kabinet Mengenai Pekerja Asing dan Pendatang Tanpa Izin hari ini, di sini, yang dipengerusikannya di sini hari ini.

Beliau berkata, mesyuarat itu memberi fokus kepada dua isu utama iaitu memperkemaskan dasar-dasar sedia ada mengenai pekerja asing dan cadangan mengurangkan kebergantungan industri di Malaysia terhadap pekerja asing.

Mesyuarat itu juga bersetuju mengekalkan pembekuan pengambilan pekerja asing Bangladesh, memberi kebenaran semula pengambilan pekerja asing bagi sektor perkilangan elektrik dan elektronik serta tekstil.

"Jawatankuasa Kabinet ini telah memutuskan untuk mengekalkan pembekuan pengambilan pekerja asing sektor perkhidmatan kecuali sub sektor tukang masak restoran, pekerja pembersihan dan pencucian dan pekerja resort pulau peranginan.

"Kita bersetuju untuk tidak memberi kebenaran baru bagi menjalankan perniagaan membekal dan mengurus pekerja asing.

"Pekerja asing juga tidak dibenarkan bekerja di barisan hadapan (frontline)," kata Muhyiddin.

Katanya, strategi pengurangan kebergantungan industri terhadap pekerja asing akan dilaksanakan secara berperingkat mengikut keadaan ekonomi dan kesesuaian bagi mengelakkan ia memberi kesan negatif kepada industri dan ekonomi negara.

Beliau berkata, antara cadangan yang dipersetujui adalah memperkemaskan semua prosedur dan proses pengambilan pekerja asing sedia ada dan syarikat membekal dan mengurus pekerja asing hanya dibenarkan membekalkan pekerja kepada sektor perkilangan, perladangan dan pertanian sahaja.

"Kita juga akan mengalakkan industri beralih kepada industri berorientasikan modal melalui danadana bantuan modal kerajaan, insentif cukai dan lain-lain.

"Kita juga akan mengkaji dan memperkemaskan insentif-insentif perkhidmatan yang ditawarkan kepada pekerja tempatan seperti struktur gaji, kemudahan elaun, latihan dan lainlain," kata Timbalan Perdana Menteri.

Katanya, jawatankuasa itu turut memutuskan untuk mengalakkan lebih banyak perkhidmatan layan diri di sektor-sektor perkhidmatan diperkenalkan seperti restoran, stesen minyak, pasar mini dan lain-lain.

Muhyiddin berkata, kerajaan akan mengalakkan penggunaan Sistem Binaan Industri (IBS) sehingga 70 peratus dalam semua kontrak pembinaan kerajaan dan pihak swasta juga digalakkan mengambil langkah yang sama.

"Kita juga akan mengambil lain-lain pendekatan yang sesuai secara berperingkat mengikut kesesuaian dan keperluan semasa," Muhyiddin berkata.

Tiada ulasan: