Ahad, 12 Julai 2009

Manek Urai: Penduduk mahu kemudahan sedia ada dinaik taraf

BERNAMA


KUALA KRAI: Sambil mengakui mendapat semua kemudahan asas, penduduk Manik Urai Lama dan Manik Urai Baru di sini mahukan wakil rakyat baru yang bakal dipilih Selasa ini memastikan kemudahan sedia ada itu dinaik taraf.

Bagi penduduk di situ tidak cukup hanya memastikan kemudahan itu hanya sekadar ada tetapi tidak berbuat sesuatu untuk menaik taraf apa yang telah ada itu.

"Di kampung kami ini sebut saja semua ada, api (elektrik) ada, air ada, jalan ada, sekolah ada, pasar ada, klinik ada, masjid ada sehinggalah stesen kereta api pun kami ada.

"Tetapi cukupkah dengan sekadar ada tanpa sesuatu perlu dilakukan untuk menaik taraf semua yang ada itu.

“Kami berharap wakil rakyat yang bakal dipilih memastikan ia dibuat lebih molek (baik) lagi," kata Nik Yaakub Nik Hassan, 65, dari Kampung Manik Urai Lama.

Beliau berkata, apa yang paling penting adalah melebarkan jambatan sempit ke kampung ini termasuk membesarkan jalan kampung.

Nik Yaakub berkata, selain itu wakil rakyat baru itu nanti perlu memastikan keadaan pasar Manik Urai Lama dinaik taraf bagi menjamin keselesaan pengunjung pasar itu setiap hari.

"Binalah tandas awam dan tempat meletak kenderaan yang agak banyak. Sebelum ini pengunjung meletak kenderaan di depan rumah orang dan menghalang laluan lalu lintas," katanya.

Hassan Salim, 49, pula mahukan jambatan sempit yang berusia lebih 40 tahun di kampung itu diperbesarkan kerana sudah ramai penduduk kampung yang sudah memiliki kenderaan.

"Bila tiba musim perayaan, jambatan tu sibuk sangat. Tak cukup dengan hanya ada lampu isyarat kerana pengguna tak ikut pun lampu itu," katanya.

Seorang penduduk Kampung Mesek, Ong Boon Keat, 40-an, berharap jalan kampung yang ada diperbaiki kerana banyak yang rosak.

Beliau juga berharap jalan kampung itu juga diperbesarkan kerana ia sangat sempit dan hanya boleh dilalui oleh sebuah kenderaan pada satu-satu masa.

Tinggal dua hari lagi penduduk akan membuat pemilihan memilih wakil rakyat baru sama ada calon Pas, Mohd Fauzi Abdullah atau calon Barisan Nasional (BN), Tuan Aziz Tuan Mat.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang akan berkunjung ke kampung itu petang ini dijangka akan membuat satu pengumuman sebagai "hadiah" kepada penduduk kampung terbabit.

Tiada ulasan: