Rabu, 15 Julai 2009

Guan Eng Pelawa Penduduk Kg. Buah Pala Ke Pejabatnya, Selesai Isu Tanah

Isu Kampung Buah Pala.

SUARA KEADILAN


Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng menjemput penduduk kampung datang ke pejabatnya berbincang bagi mencari penyelesaian.

Kampung Buah Pala mendapat perhatian berikutan penjualan tanah hak milik penduduk kampung kepada pemaju, Nusmetro Sendirian Berhad yang menurut sesetengah pihak ada penyelewegan berlaku.

Perjumpaan yang dijadualkan Khamis ini jam 8 malam bakal menyaksikan Guan Eng bersemuka dengan 23 keluarga bagi meleraikan kekusutan yang tercetus akibat daripada ketidaktelusan kerajaan negeri pimpinan BN dahulu.

Walaubagaimanapun, Guan Eng tetap tidak akan berjumpa peguam yang mewakili penduduk kampung itu.

Rata- rata umum berpendapat peluang berjumpa Guan Eng tidak harus dipersia oleh penduduk kampung apatah lagi pihak ketua menteri yang membuat jemputan.

Sementara itu, Adun Seri Delima, S.N Rayer mendakwa 2 penduduk kampung berkenaan telah diugut supaya tidak hadir pada pertemuan dengan ketua menteri.

S.N Rayer juga menunjukkan satu klip video upacara MOU antara pemaju, Numestro Venture Sdn Bhd dengan Koperasi Pegawai Kerajaan Pulau Pinang KPKPP sebagai bukti bahawa penyerahan tanah tersebut telah dibuat pada April 2006.

Semalam Timbalan Ketua Menteri I, Mansor Osman dan Timbalan Ketua Menteri II, Profesor P. Ramasamy membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia SPRM susulan terdapat beberapa perkara yang mencurigakan berhubung penjualan tanah kampung ini.

Siasatan mereka mendapati pihak kerajaan negeri yang lepas telah menjual tanah orang kampung kepada KPKPP dengan potongan harga sebanyak 50 peratus dari harga asal iaitu RM6,420,000 kepada RM3,210,000 atau RM10 bagi satu kaki persegi.

KPKPP kemudiannya menjual tanah itu kepada pemaju Nusmetro Sendirian Berhad.

Tiada ulasan: