Sabtu, 11 Julai 2009

Cegah jenayah, perangi rasuah antara 6 KPI Nasional

Najib: Butiran diumum hujung bulan ini

MSATAR ONLINE


KUALA LUMPUR: Petunjuk Prestasi Utama (KPI) Nasional diumumkan hari ini merangkumi enam bidang keberhasilan utama (KRA) termasuk usaha mencegah jenayah dan memerangi rasuah.

Bidang-bidang lain termasuklah usaha meluaskan akses kepada pendidikan berkualiti dan berkemampuan dan meningkat taraf hidup rakyat yang berpendapatan rendah.

Dua bidang lain ialah memperkasa prasarana luar bandar dan pedalaman, dan menambah baik pengangkutan awam sebagai jangka masa sederhana.

Ia diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd. Najib Tun Razak pada majlis "100 Hari Najib Bersama Rakyat" di ibu negara pagi tadi.

Butiran akan diumumkan selepas mengadakan pertemuan dengan pegawai-pegawai kanan kerajaan, kata Najib di hadapan kira-kira 4,000 hadirin di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur di sini dengan majlis itu disiarkan menerusi televisyen.

Najib mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri keenam pada 3 April lalu.

KPI adalah antara pendekatan pembaharuan pentadbiran diperkenalkan oleh beliau apabila mengumumkan pembentukan barisan Kabinetnya.

Hujung minggu lalu Kabinet telah mengadakan sesi retreat selama dua hari bagi menghalusi KPI peringkat menteri.

"Seawal memegang tampuk pentadbiran tertinggi negara, saya telah mengumumkan KPI bagi rakyat mengukur pencapaian anggota pentadbiran kerajaan.

"Tujuan saya mewujudkan KPI bagi anggota pentadbiran dan anggota perkhidmatan awam ini adalah untuk memastikan terdapat garis panduan jelas kepada kedua-dua penggubal dan pelaksana dasar dalam melaksanakan tugas dan tanggungjawab mereka.

"Ia juga menyediakan landasan yang jelas kepada rakyat untuk menilai prestasi mereka. Saya percaya langkah ini akan dapat mengukuhkan prinsip kebertanggungjawaban," katanya.

Dalam ucapannya kira-kira 40 minit, Najib yang juga Pengerusi Barisan Nasional (BN) mengumumkan laporan kemajuan pendekatannya sepanjang 100 hari lalu.

"Dengan rahmat Yang Maha Esa jua, genaplah 100 hari ini, saya menjunjung amanah sebagai Perdana Menteri dan sekali lagi saya berdiri dengan penuh sukacita melaporkan beberapa kemajuan perkara yang telah dirancang dan sedang dilaksanakan sejak hari pertama," katanya.

Menurut beliau, segala rencana dan susunan agenda sepanjang 100 hari lalu merangkumi tiga aspek iaitu kesejahteraan rakyat dan kemakmuran ekonomi, hak asasi manusia dan kebebasan media serta peningkatan kecekapan penjawat awam dan keberkesanan sistem penyampaian perkhidmatan.

Tiada ulasan: