Rabu, 3 Jun 2009

Stadium runtuh: NIOSH gesa kerajaan tubuh suruhanjaya siasatan

BERNAMA


KUALA LUMPUR: Institut Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan Negara (NIOSH) hari ini menggesa kerajaan supaya menubuhkan satu suruhanjaya siasatan bagi menyiasat kejadian bumbung Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin di Gong Badak, Terengganu yang runtuh semalam.

Pengerusinya Tan Sri Lee Lam Thye berkata kejadian 9 pagi itu terlalu serius untuk dijalankan siasatan biasa dan ia juga memberi kesan serius kepada keyakinan orang ramai terhadap industri pembinaan.

"Ia memerlukan siasatan menyeluruh, teliti dan bebas dan oleh itu, satu suruhanjaya di bawah Akta Siasatan diperlukan untuk mengesan punca sebenar kejadian yang tragik dan memeranjatkan itu," katanya kepada Bernama ketika dihubungi.

Lee berkata suruhanjaya itu dapat menentukan siapa yang bertanggungjawab untuk didakwa berikutan insiden itu.

"Perkara ini mesti ditangani secara serius oleh pihak-pihak berkaitan," katanya sambil menambah nasib baik, tiada sesiapa yang cedera dalam insiden itu.

Stadium itu merupakan sebahagian daripada kompleks Sukan Gong Badak, yang dibina pada asalnya melibatkan kos RM250 juta tetapi kos meningkat RM50 juta berikutan peningkatan harga barangan pembinaan.

Tiada ulasan: