Khamis, 4 Jun 2009

Rentetan perjalanan Muktamar Muslimat PAS ke-49 (terkini)

Ditulis oleh Te@m I.T


3.15 petang SHAH ALAM, 4 Jun - Perbahasan usul bermula dengan usuk dari muslimat Pulau Pinang dan negeri Pahang.

3.00 petang SHAH ALAM, 4 Jun - Para perwakilan Dewan Muslimat PAS sedang memulakan proses undian untuk memilih barisan kepimpinan sayap itu bagi penggal 2009-2011.

2.15 petang SHAH ALAM, 4 Jun - Sidang muktamar dimulakan kembali, para perwakilan mengambil tempat. Setiausaha Dewan Muslimat, Salbiah Abd Wahab membentang laporan tahunan. Laporan dan penyata kewangan mula di bahas dan diterima.

Jawatakuasa Pemilihan calon Pas, Mat Diah memberi penerangan berkenaan proses dan tatacara pemilihan yang akan di buat sebentar lagi.

Pemilihan melibatkan jawatan Pengerusi Tetap, Timbalan Pengerusi Tetap, Ketua, Timbalan Ketua, Naib Ketua, 12 ahli Jawatankuasa Kerja dan dua Pemeriksa Kira-Kira.

Bagaimanapun, jawatan bagi Naib Ketua telah dimenangi Senator negeri Kelantan, YB Senator Mumtaz Md Nawi. Juga jawatan pemeriksa kira-kira, Basmatul 'Uyun Yusof dan Wan Hasna Wan Ismail menang tanpa bertanding.

11.30 pagi SHAH ALAM, 4 Jun - Muktamar Dewan Muslimat sedang berhenti seketika memberikan laluan petugas menyiapkan dewan untuk Sidang Muktamar yang akan berlansung jam 2 petang ni.

Manakala para perwakilan sedang diberi taklimat bagi pemilihan petang nanti.

10.45 pagi SHAH ALAM, 4 Jun - Muktamar yang bertema `Menyemarak Kemenangan Menyatupadu Rakyat' akan dirasmikan oleh Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasharuddin Mat Isa.

DMPP turut mengadakan pelancaran buku-buku terbitannya yang akan dilaksanakan oleh Ustaz Nasharuddin Mat Isa.

9.20 pagi SHAH ALAM, 4 Jun - Ucapan Aluan dari Penyelarasan Muktamar Tahunan Dewan Muslimat PAs Pusat kali ke-49 Puan Salbiah Abdul Wahab di teruskan dengan Ucaptama Muktamar oleh Ketua Dewan Muslimat PAs Pusat.

Persembahan menarik montaj Multimedia Jabatan IT Muslimat (JITM) Dewan Muslimat menjadi selingan acara.

8.50 pagi SHAH ALAM, 4 Jun - Muktamar Dewan Muslimat PAS kali ke-49 sudah membuka tirainya, Muktamar dibuka dengan bacaan Al-Quran dari adik Arif Adli disusuli lagu NegaraKu dan lagu rasmi Parti Islam Semalaysia.

Montaj pembukaan Muktamar mula ditayang, muktamar yang bertema `Menyemarak Kemenangan Menyatupadu Rakyat' akan dirasmikan oleh Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasharuddin Mat Isa.

Di atas pentas Dewan Banquet kelihatan ahli Jawatankuasa Pas Pusat, Ustaz Idris Ahmad dan Ustaz Taib Azamuden diiringi isteri. juga Ketua Wanita PKR. Di bahagian kanan dan kiri pentas tersusun putih hijau barisan Ahli jawatankuasa Dewan Muslimat Pas yang dipimpin Nuridah Mohd Salleh.

Hadir sama, pencinta bahasa Profesor Emeritus Datuk Dr.Nik Safiah Karim, Puan Ainon, Dato' Bandar Shah Alam dan Pengerusi Lajnah ICT Pas Pusat, Ustaz Abdul Ghani Shamsudin. Manakala, di bahagian belakang dewan dipenuhi para blogger dan pemerhati.

8.00 pagi SHAH ALAM, 4 Jun - Muktamar Dewan Muslimat kali ke 49 akan membuka tirainya bila-bila masa dari sekarang. Dewan Bankuet yang kini kelihatan mula dipenuhi para perwakilan dan tetamu.

Acara bakal dimulakan sebentar lagi dengan perasmian pembukaan oleh Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasharudin Mat Isa dan ucaptama Ketua Dewan Muslimat, Nuridah Mohd Salleh akan menyusul selepas itu.

Siaran Langsung majlis perasmian boleh disaksikan melalui laman web rasmi muktamar, http://muktamar55.pas.org.my

Tiada ulasan: