Selasa, 16 Jun 2009

Pas tidak kejam, agresif untuk beri hukuman

SINAR HARIAN ONLINE


SHAH ALAM – Kenyataan Yang Dipertua Pas Shah Alam, Khalid Samad mengenai pengakuan berlaku kesilapan dalam usul yang diluluskan tanpa bahas berhubung isu Sisters in Islam (SIS) turut mendapat sokongan daripada Muslimat Kawasan Pas Shah Alam.

Ahli Jawatankuasa Muslimat Kawasan Pas Shah Alam, Mascidah Tawil berkata, usul yang dikemukakan itu memang berlaku kesilapan yang tidak disengajakan.

Menurutnya, Pas bukan kejam dan agresif untuk memberi hukuman kepada SIS apatah lagi mereka tidak mempunyai hak untuk mengharamkan sesuatu pertubuhan melainkan Majlis Fatwa Kebangsaan.

“Pergerakan SIS sepatutnya dipantau sejak dahulu lagi bagi memastikan tidak timbul isu penyelewengan akidah masyarakat Islam seperti yang terjadi kini.

“Apabila perkara ini berlaku, Majlis Fatwa Kebangsaan perlu memainkan peranan penting dalam membetulkan segala perbezaan pandangan yang di bawa SIS dalam perjuangan mereka,” katanya ketika ditemui pada sidang media berkenaan isu SIS di Pusat Khidmat Masyarakat Seksyen 13, dekat sini, semalam.

Sementara itu, dalam sidang media yang sama, Khalid mengakui disebabkan oleh kealpaan dan kesibukan menyebabkan kesilapan ini berlaku sehingga mencetuskan polemik kepada banyak pihak.

Beliau mendakwa kurang profesional dan terlepas pandang mengenai penulisan dalam usul tersebut sehingga banyak pihak salah tafsir mengenai apa yang dimaksudkan serta bersedia untuk berunding jika itu merupakan jalan terbaik bagi menyelesaikan segera kemelut yang melanda supaya semua pihak jelas tentang perjuangan yang di bawa oleh SIS.

Tiada ulasan: