Jumaat, 19 Jun 2009

Kereta Lim Kit Siang Kena Sabotaj

Wartawan Buletin


Kawasan bangunan Parlimen Malaysia tidak lagi dilihat sebagai tempat yang selamat apabila berlaku pelbagai insiden yang melibatkan soal keselamatan.

Yang terbaru, semalam, Penasihat DAP Lim Kit Siang mendakwa keretanya telah disabotaj dengan seseorang telah memancitkan tayarnya.

Tayar MPV Honda CRV milik ahli parlimen Ipoh Timur itu telah sengaja di pancitkan dengan jarum ketika diletakkan di ruang parkir bangunan parlimen.

Lim telah membangkitkan perkara tersebut dalam sesi soalan siding Dewan Rakyat semalam.

”Bagaimana perbuatan sabotaj boleh berlaku di kawasan bangunan Parlimen?,”soalnya.

Katanya kejadian tersebut mula disedari beliau ketika memandu keluar untuk makan tengahari sekitar jam 1.15 petang.

”Bila saya keluar makan tengahari, Ahli Majlis Perbandaran Subang Jaya, Pui, yang memandu kereta saya telah memberitahu kereta saya tak stabil,

”apabila sampai ditempat makan, saya memeriksa tayar kereta, saya dapati ia telah pancit,”katanya.

Katanya, selepas mengisi angin tayar tersebut, beliau meletakkan keetanya di ruang parkir dan masuk semula untuk menghadiri sidang.

Namun katanya, apabila beliau memandu pulang pada jam 4 petang beliau mendapati tayar kiri belakang keretanya telah kempis semula.

Kemudian, katanya, beliau menghantar keretanya ke kedai tayar berhampiran untuk diperiksa.

”Ada kesan jarum industri pada tayar tersebut, maknanya seseorang telah mencucuk tayar tersebut,

”amat memalukan, tiada lagi jaminan keselamatan dalam kawasan bangunan Parlimen, satu sejarah kepada Malaysia,”katanya.

Tiada ulasan: