Selasa, 9 Jun 2009

Gempar gas ammonia bocor

Oleh SAFINA RAMLI


ALOR SETAR - Hampir 40 penduduk di Kampung Simpang Empat Kuar dekat sini gempar setelah mereka diarahkan mengosongkan kediaman masing-masing berikutan kebocoran gas ammonia dari sebuah kilang ais berhampiran kampung itu, hari ini.

Dalam kejadian kira-kira pukul 11 pagi itu, empat lelaki warga Bangladesh yang bekerja di kilang ais berkenaan terpaksa dikejarkan ke Hospital Sultanah Bahiyah setelah terhidu gas tersebut. Selain itu, salah seorang daripada mereka turut cedera di paha akibat terkena dawai pagar.

Jarak antara kilang itu dengan rumah penduduk kampung berkenaan hanya kira-kira 100 meter.

Kesemua penduduk di tujuh buah rumah itu terpaksa menunggu sehingga petang sebelum dibenarkan memasuki rumah masing-masing.

Penyelia kilang ais terbabit, Liau Lai Sing, 54, memberitahu, kilang tersebut mula beroperasi di kampung itu sejak 2002 dan ini merupakan kejadian pertama gas ammonia bocor berlaku di situ.

"Ketika kejadian, terdapat seramai 15 pekerja di kilang. Kami tiba-tiba terhidu bau gas ammonia yang busuk sewaktu menjalankan kerja.

"Saya terus mengarahkan semua pekerja keluar dari kilang setelah mendapati salah sebuah tangki gas ammonia yang digunakan untuk membekukan air bocor," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Menurut Lai Sing, bau gas tersebut amat busuk dan ia mampu membuatkan mereka yang terhidunya sesak nafas.

"Bau gas itu seperti air kencing dan bila kena pada kulit ia boleh membuatkan kulit mengalami gatal-gatal," katanya.

Menurutnya lagi, kilang itu beroperasi selama 24 jam setiap hari dan mampu memproses kira-kira 3,000 hingga 4,000 beg kiub ais sehari untuk dipasarkan di sekitar bandar raya ini.

"Pihak bomba mengarahkan kilang ini menghentikan operasinya sehingga kerja-kerja pembersihan gas ammonia itu diselesaikan,'' katanya.

Sementara itu, Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Jalan Tun Razak, Mohd. Yaakob Mohd. Dali berkata, pihak bomba menerima panggilan daripada orang awam mengenai kejadian itu kira-kira pukul 11.30 pagi.

"Tiga buah jentera dengan 20 anggota dikerahkan ke tempat kejadian dan kami kemudian meminta semua penduduk yang tinggal di kawasan berhampiran dengan kilang tersebut keluar dari kediaman mereka.

"Kebocoran gas ammonia yang berlaku agak serius namun ia terkawal dan kami masih menyiasat punca kejadian ini," katanya.

Tambah Mohd. Yaakob, pihak bomba perlu membersihkan kawasan kilang tersebut daripada gas ammonia dan masih memantau tahap kebocoran gas.

Tiada ulasan: