Ahad, 24 Mei 2009

Malang sekali …………..Muhyidin Hanya Menjadi Pak Turut !

SM Noor


KUALA NERUS – Isu Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) akan terus menjadi isu yang relevan sehingga rakyat menolak UMNO dan Barisan Nasional (BN) pada pilihanraya umum ke 13 yang akan datang.

Pengerusi Lujnah Pendidikan PAS, Dato’ Ustaz Abu Bakar Chik berkata tokoh-tokoh pejuang bahasa akan turun berkempen menggerakkan usaha memansuhkan PPSMI dalam pilihanraya kecil DUN Penanti dan berterusan sehingga pilihanraya umum akan datang.

“Malang sekali kepada Menteri Pelajaran….. sepatutnya dia peka kepada tuntutan rakyat, ia membayang ketidakprihatinan beliau terhadap aduan rakyat jelata,”ujarnya ketika ditemui Buletinonline.

Menurutnya, Tan Sri Muhyidin bukan sahaja tidak ‘mengutamakan rakyat’ bahkan menolak keputusan yang dibuat dikalangan kepimpinan UMNO sendiri.

Beliau berkata PAS dan Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) akan mengotakan janji kepada rakyat untuk terus berjuang menentang PPSMI kerana ia merupakan dasar yang menghancurkan kedaulatan Bahasa Melayu.

“Kita (PAS) dan GMP akan terus berjuang, kita tidak boleh berkompromi, dan kita anggap dasar ini adalah ‘tali gantung’ kepada kedaulatan Bahasa Melayu,”tegasnya.

Katanya tidak ada asas untuk terus berunding kerana kerajaan UMNO/BN gagal memberikan sebarang keputusan dalam pertemuan sebelum ini.

Katanya, alasan kerajaan mengatakan pihak kementerian sedang mengkaji dasar PPSMI hanyalah satu helah dan tektik untuk melambat-lambatkan pemansuhan dasar tersebut

“Atas dasar apa untuk berunding ? Buat apa ? Siapa yang akan berunding ? Sebab yang terakhir sebelum kabinet baru, Dato’ Hishamudin mengatakan kerajaan sedang kaji,

“jadi saya fikir ini cuma ‘delay tactic’ (alsan melambat-lambatkan) sahaja,”katanya ketika ditanya adakah perundingan terus akan dibuat dengan kerajaan UMNO/BN.

Beliau mendakwa, tindakan mengemukakan helah dan alasan adalah kerana kerajaan sedang melaksanakan ‘agenda pembaratan’ terhadap rakyat.

Beliau berkata, Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran hanyalah ‘Pak Turut’ kepada dasar-dasar mantan Perdana Menteri Tun Mahathir yang dilaksanakan oleh kabinet Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Razak.

Beliau menyeru supaya pengundi DUN Penanti bangkit menolak kerajaan dan tidak ada pilihan lain kepada seluruh rakyat kecuali menolak kerajaan UMNO/BN, bagi memastikan kedaulatan Bahasa Melayu akan terpelihara.

“Harapan saya kepada rakyat, tak harap kepada UMNO, saya harap (pilihanraya DUN) Penanti ini rakyat sekali lagi bangkit, pejuang-pejuang bahasa akan turun,

“rakyat mesti ubah kerajaan ini dalam pilihanraya akan datang, mesti ubah, kalau sekiranya rakyat (mahu mendaulatkan Bahasa Melayu),”katanya.

Tiada ulasan: