Jumaat, 15 Mei 2009

Kebebasan Akhbar: Kerajaan Selangor anjur dialog

SUARA KEADILAN


Kerajaan Negeri Selangoor akan menganjurkan dialog umum dan perundingan sempena memperingati Hari Kebebasan Akhbar Sedunia pada 19 Mei ini.

Dalam kenyataan yang diterima oleh Suara Keadilan, dialog dan perundingan umum ini bakal memberi nafas baru kepada kebebasan akhbar dan suara pelbagai media di Malaysia.

Antara Panel yang akan membentangkan dan mengupas isu ini terdiri daripada Exco Kerajaan Negeri Selangor Elizabeth Wong, Pengarah Proggram Pusat Kewartawanan Bebas Sevan D, Wakil Majlis Peguam Dipendra Harshad Rai,Pengarah, Pusat Polisi Inisiatif ; Dr. Lim Teck Ghee, Exco Transparency International Ngooi Chiu Ing dan Editor Malaysia Kini Padmaja Padma.

Program yang akan berlangsung di Auditorium Sivik Petaling Jaya ini dilaksanakan atas dasar insetif untuk mempromosikan “Kebebasan Maklumat” dengan tertubuhnya Badan Bertindak Kebebasan Maklumat pada awal 2009 yang dianggotai Ahli Parlimen Negeri dan Persatuan Awam, dipengerusikan oleh Elizabeth Wong.

Pada peringkat awal, badan bertindak berperanan membuat kajian untuk mewujudkan Akta Kebebasan Maklumat (Freedom of Information) FOI Act selewat-lewatnya pada penghujung 2009.

Justeru, kepada pengamal-pengamal media, persatuan sivil serta orang perseorangan adalah dijemput pada majlis tersebut nanti. Untuk maklumat lanjut, anda boleh menghubungi Arfa Aziz di alamat emel arfaeza@selangor.gov.my atau Tricia Yeoh, triciayeoh@selangor.gov.my (03-5544 7610 atau 012-6122 100)

Tiada ulasan: