Rabu, 15 April 2009

Shahidan 'berang' Adun BN puji PAS

Bashir Ishak


KANGAR - Mantan Menteri Besar Perlis, Dato' Seri Shahidan Kassim yang juga Adun Tambun Tulang sekali lagi mempamerkan kehebatan beliau ketika berucap pada sidang Dewan Undangan Negeri Perlis.

Pada sidang 13 April lalu, Shahidan yang bangun membahaskan Rang Undang-Undangn Enakmen Perbekalan Tambahan mengambil masa kira-kira satu setengah jam untuk menghabiskan ucapan beliau yang dianggap tidak langsung mempunyai matlamat selain menghentam dan mengungkit.

Pada awal ucapannya beliau bertanyakan kenapakah pihak kerajaan seperti memusuhi beliau sampai menjadi algojo-algojo politik.

Setiausaha Kerajaan Negeri juga dianggap belia sebagai algojo kepada kakitangan kerajaan negeri.

Beliau kemudiannya meminta agar pihak kerajaan tidak memberi ruang yang lebih kepada pihak pembangkang sepertimana dakwaan beliau kepada Exco Kerajaan Negeri, Sabry Ahmad (BN-Santan).

Sabry telah didakwa memberikan pujian yang berlebihan kepada Adun PAS dari Simpang Empat, Rus'sele Eizan.

Pujian seperti itu menurut beliau boleh merugikan BN.

Kenyataan Shahidan itu kemudiannya disangkal Sabry sehingga menjadi pertikaman lidah antara mereka berlanjutan agak lama dengan masing-masing menuduh berburuk sangka serta membuat tohmahan.

Ini termasuk Shahidan yang menyuruh Sabry bertaubat.

Ucapan Shahidan kemudiannya ditujukan kepada dua orang wakil PAS iaitu Rus'sele dan Ustaz Hashim Jasin.

Ucapan yang menghentam dan mengkritik PAS itu kemudiannya membuatkan Ustaz Hashim bangun meminta laluan.

"Wakil dari Tambun Tulang ni seolah-olah nak ajak orang bertinju pula, tadi dia nak bertinju dengan Santan," kata Ustaz Hashim yang bangun mencelah.

Ucapan Shahidan kemudiannya turut menyentuh ketidakpuasan hatinya kepada Setiausaha Kerajaan Negeri, perlantikan JKKK di Perlis di samping mengungkit apa yang pernah dibuatnya sebelum ini.

Apapun beliau tidak menjawab secara tepat apabila Rus'sele yang mencelah kemudiannya samada beliau bersetuju bahawa jawatan Pengerusi Perhubungan Umno diserahkan kepada Menteri Besar.

Menurut Ustaz Hashim, ucapan Shahidan itu turut tidak disenangi oleh wakil rakyat Umno-BN sendiri yang ditemuinya semasa dewan berhenti berehat. - azm

Tiada ulasan: