Jumaat, 17 April 2009

MB Perak boleh hadir DUN

Oleh NORLIZAH ABAS


PUTRAJAYA – Menteri Besar Perak, Datuk Dr. Zambry Abd. Kadir dan enam Exco kerajaan negeri berhak menghadiri persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) akan datang selepas keputusan penggantungan dan larangan oleh Speaker DUN, V. Sivakumar diisytiharkan tidak sah di sisi undang-undang.

Panel lima Hakim Mahkamah Persekutuan dalam penghakiman bersejarah itu sebulat suara berpuas hati bahawa Sivakumar bertindak di luar bidang kuasanya menjadikan keputusan yang dibuat hampir dua bulan lalu itu adalah ultra vires (melampaui batasan undang-undang) dan terbatal.

Presiden Mahkamah Rayuan, Tan Sri Alauddin Mohd. Sheriff ketika membacakan penghakiman ringkasnya menyatakan, panel itu memutuskan demikian selepas menggunakan kuasa dan membuat tafsiran terhadap dua isu perlembagaan di bawah Perkara 63 Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Perak 1957.

Menurutnya, mahkamah mendapati Perkara 44 Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Perak ketika dibaca bersama Perintah-Perintah Tetap Dewan Perhimpunan Undangan Negeri Perak dan Enakmen Dewan Perhimpunan Undangan (Keistimewaan) 1959 membawa maksud penggantungan dan larangan terhadap Zambry selama 18 bulan, adalah tidak sah dan terbatal.

Hakim Alauddin turut menyatakan, undang-undang itu ketika dibaca bersama juga membawa maksud serupa berhubung tindakan penggantungan dan larangan menghadiri persidangan Dewan selama 12 bulan yang dikenakan kepada enam Exco terbabit.

Menurut beliau, dengan keputusan itu, saman pemula yang difailkan oleh ketujuh-tujuh mereka di Mahkamah Tinggi Ipoh bagi memohon deklarasi agar keputusan penggantungan dan larangan itu diketepikan, selesai.

Turut bersidang, Hakim Besar Malaya, Datuk Arifin Zakaria dan Hakim-Hakim Mahkamah Persekutuan, Datuk Nik Hashim Nik Ab. Rahman, Datuk Seri S. Augustine Paul dan Datuk Zulkefli Ahmad Makinudin.

Selain Zambry, enam Exco tersebut ialah Zainol Fadzi Paharuddin, Datuk Ramly Zahari, Hamidah Osman, Datuk Saarani Mohamad, Mohd. Zahir Abdul Khalid dan Dr. Mah Hang Soon.

Barisan peguam terdiri daripada Sulaiman Abdullah yang mewakili Sivakumar manakala Firoz Hussein Ahmad Jamaluddin dan Datuk Mohd. Hafarizam Harun mewakili ketujuh-tujuh pemohon. Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail mewakili pihak kerajaan selaku pencelah.

Pada 18 Februari lalu, Sivakumar mengambil tindakan mengejut dengan menggantung dan melarang Menteri Besar bersama enam Exco kerajaan negeri daripada menghadiri persidangan DUN berkuat kuasa serta-merta selama 18 dan 12 bulan.

Berikutan itu, pada 2 Mac lalu, Zambry dan enam Exco itu memfailkan saman pemula di Mahkamah Tinggi Ipoh bagi membatalkan keputusan Speaker DUN dan memohon pengisytiharan bahawa mereka berhak mengambil bahagian dalam persidangan Dewan dan menjalankan kewajipan masing-masing.

Sementara itu di luar mahkamah, Firoz Hussein memberitahu pemberita, keputusan hari ini amat penting kerana dua pertikaian mengenai isu perlembagaan melibatkan kuasa Speaker DUN, kini selesai.

Menurut beliau, pada 9 April lalu, panel berlainan memutuskan Speaker DUN tidak berhak menentukan kekosongan tiga kerusi DUN di Perak kerana entiti yang layak berbuat demikian ialah Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Firoz berkata, keputusan terdahulu dengan sendirinya menjadikan Jamaluddin Mohd Radzi (Behrang), Kpt (B) Mohd. Osman Jailu (Changkat Jering) dan Hee Yit Foong (Jelapang) merupakan ADUN yang sah bagi ketiga-tiga kerusi tersebut.

“Keputusan hari ini pula memberi kuasa dan kebenaran kepada Menteri Besar dan enam Exco itu menghadiri sidang Dewan yang dijadualkan bermula sebelum 9 Mei ini jika mendapat perkenan Sultan Perak,” jelasnya.

Dalam pada itu, Sulaiman berkata, beliau berpuas hati kerana walaupun ia tidak memihak kepada Sivakumar, sekurang-kurangnya masyarakat kini boleh mengikuti dan menilai isu perlembagaan dan pertikaian di Perak secara terbuka.

“Menang atau kalah perkara biasa, Speaker DUN membuat keputusan berlandaskan undang-undang setelah dinasihati peguam. Beliau tiada niat untuk melanggar undang-undang, malangnya mahkamah tidak bersetuju,” katanya.

Menurut Sulaiman, pihaknya akan mendapatkan arahan lanjut daripada Sivakumar sama ada memfailkan permohonan bagi menyemak keputusan hari ini atau sebaliknya.

Tiada ulasan: