Khamis, 30 April 2009

Isu perkauman untuk raih undi tidak lagi relevan - Anwar

Mohd Sabri Said


PERMATANG PAUH - Penasihat Parti Keadilan Rakyat (KeADILan), Dato' Seri Anwar Ibrahim mengingatkan Umno dan Barisan Nasional (BN) jangan lagi memainkan isu perkauman dalam kempen pilihan raya kecil N12 Penanti nanti kerana isu tersebut tidak releven lagi.

Itupun katanya, jika Umno dan BN tidak dayus bukan sepertimana kenyataan Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Razak yang mengatakan pertandingan di Penanti membazirkan wang rakyat dan tenaga.

"Umno dan BN pasti mainkan isu perkauman untuk politik mereka. Tapi jangan bimbang apa yang mereka bawa dah ketinggalan. Melayu tidak bencikan India atau Cina sebaliknya menganggap sebuah keluarga dalam sebuah negara yang makmur," ujarnya semasa berucap di Yayasan Aman, Penanti baru-baru ini.

Menurut beliau, dulu memang berlaku prasangka contohnya orang Melayu memandang serong pada DAP dan begitu juga sebaliknya tapi kini ia sudah berlaku apabila kepimpinan PAS dan DAP sering duduk semeja berunding.

Rakyat atau penyokong dalam parti gabungan pun sudah tidak lagi hirau untuk memakai lambang parti yang berlainan contohnya dalam pilihan raya sejak 1999 sehingga sekarang.

"Mereka patut sedar dengan permainan itu tidak melonjak sokongan rakyat pada BN tetapi memberi kekuatan pada Pakatan Rakyat," tambahnya yang juga Ketua Pembangkang.

Kerajaan Pakatan Rakyat akan membantu setiap masyarakat tidak kira Cina, Melayu dan India asalkan ia menetapi syarat bantuan bukan seperti Umno dan BN mempergunakan kedudukan menjana kewangan peribadi atau kroni.

Kemajuan di Pulau Pinang di bawah kepimpinan Ketua Menteri, Lim Guan Eng memerlukan keakraban perpaduan untuk membina kekuatan maka usaha terbaik ialah jalinan usahasama semua parti dalam gabungan.

"Jika kita termakan asutan musuh tunggulah kita akan lalui kesukaran sebab itu kita perlu bijak tangani usaha musuh dengan mengalahkan mereka dalam pilihan raya sama ada umum atau kecil," terangnya. - mns_

Tiada ulasan: