Jumaat, 24 April 2009

Hijjaz berniaga pakaian, kopi kesihatan

Lebih percaya konsep usaha sama berbanding sekadar jadi duta produk

Oleh Farihad Shalla Mahmud


PASARAN jualan album yang tidak menentu ketika ini menyebabkan ramai anak seni mula mengalihkan perhatian kepada dunia perniagaan. Bukan meninggalkan terus bidang hiburan yang menjadi darah daging mereka selama ini tetapi sebagai persediaan untuk menghadapi masa depan.

Kebelakangan ini semakin ramai golongan artis menceburi perniagaan. Ada yang membuka restoran, pusat kecantikan, butik serta perniagaan secara online. Tidak ketinggalan, kumpulan nasyid Hijjaz yang turut menceburi bidang perniagaan yang agak tersasar dengan kerjaya mereka iaitu mengeluarkan dua produk berasaskan jenama Hijjaz iaitu pakaian dan juga kopi kesihatan.

Dua produk ini akan dijalankan di bawah syarikat mereka iaitu Hijjaz Trading Corporation (HTC). Untuk pakaian, HTC akan bekerjasama dengan Dwarna Industries(M) Sdn Bhd manakala untuk kopi, kolaborasi itu akan dijalankan bersama syarikat Color Fly Sdn Bhd.

Majlis memorandum persefahaman diadakan antara HTC, Dwarna Industries (M) Sdn Bhd dan Colour Fly Sdn Bhd diadakan di Mutiara Damansara, baru-baru ini.

Mengulas pembabitan mereka dalam kedua-dua perniagaan itu, Pengarah Urusan HTC, Isman Nadim Isam berkata pada awalnya kedua-dua syarikat itu berminat untuk menjadikan mereka duta semata-mata. Bagaimanapun, tegas Isman, menjadi duta bukanlah polisi Hijjaz sejak dulu lagi.

“Kami tidak mahu menjual nama kami semata-mata. Jadi apabila dua syarikat ini menawarkan kami menjadi duta mereka, kami sarankan kepada mereka supaya kami turut serta dalam perniagaan mereka. Secara tidak langsung, kami berpeluang untuk mempelajari perniagaan baru,” kata Isman pada sidang media kemudian.

Sebelum ini, HTC sudah pun mempunyai rangkaian perniagaan seperti Hijjaz Records Sdn. Bhd serta tiga lagi anak syarikat yang bernaung di bawah HTC ialah HR Publishing, AD Country Resort (Teratak Hijjaz) dan Hijjaz Legend Travel & Tours Sdn. Bhd.

Ditanya mengapa bidang rekaan fesyen menjadi pilihan, Isman berkata perniagaan itu memang ditunggu-tunggu sejak sekian lama.

“Ketika ini HTC dan Dwarna bersetuju untuk bekerjasama dalam hal ehwal rekaan pakaian serta menjadi ejen pengedar pakaian di pasaran di bawah jenama HijjazDwarna. Buat masa ini kami sudah pun menyediakan lima rekaan terbaru di mana kesemuanya bercirikan busana muslimah yang menutup aurat.

“Selepas ini, fesyen pakaian lelaki pula akan menyusul,” ujar Isman optimis.

Memandangkan mereka ingin menjadikan perniagaan pakaian ini secara serius, Isman berkata mereka juga akan melantik selebriti atau model untuk menjadi jurucakap kepada label mereka nanti.

“Kami sudah pun mempunyai beberapa nama sesuai yang akan menjadi jurucakap untuk pakaian ini nanti. Sampai masanya nanti, kami akan umumkan,” ujarnya separuh berahsia.

Mengulas perniagaan kopi campuran yang akan dijalankan bersama Colour Fly, Isman berkata dia menceburi perniagaan itu kerana prospeknya yang cerah.

“Sejak peristiwa kekejaman rakyat Palestin, di Semenanjung Gaza ramai orang kita sudah mula cerewet mengenai pemakanan dan produk halal mula mendapat permintaan ramai. Jadi, kesempatan ini kami gunakan untuk menawarkan produk yang hala, dari segi syariatnya seperti kopi Hijjaz ini,” jelas Isman sambil memberitahu mereka juga akan membuka sebuah kilang di Shah Alam untuk perniagaan kopi itu.

Tiada ulasan: