Ahad, 12 April 2009

Ali Rustam tak hadir ke mahkamah

Zaili Muhammad


MELAKA - Saman malu ke atas Ketua Menteri Melaka, Dato' Seri Mohd Ali Rustam ditangguhkan sekali lagi sehingga 7 dan 8 september depan apabila peguam defendan memaklumkan bahawa Ali gagal menghadirkan diri kerana kurang sihat.

Plaintif, Abdul Hamid Mustapah, 49, mantan Ketua Pegawai Eksekutif Hospital Southern (kini Hospital Putra) mengemukakan saman malu sebanyak RM10 juta ke atas Ali Rustam kerana memfitnah beliau.

Abdul Hamid diwakili peguam Noraida Md Noor dari Tetuan Putchucheary Firoz & Mai, manakala Ali Rustam diwakili Lee Hishammudin Allen & Gledhill memohon penangguhan tersebut di hadapan hakim Dato' Wira Moktarudin Baki di Mahkamah Tinggi Melaka, di sini.

Menurut Abdul Hamid, bahawa beliau memberi peluang terakhir kepada defendan kerana sebelum ini perbicaraan yang dijalankan pada 30 dan 31 Julai lalu turut tertangguh.

Sebaliknya, Ali Rustam dalam kenyataan medianya mengatakan dia tidak tahu dan tiada orang yang memberitahunya tentang kes saman itu ketika ditanya kenapa beliau gagal hadir ke mahkamah bagi menghadapi perbicaraan saman malu itu.

Antara lain plaintif mendakwa Ali memfitnahnya membuat penipuan mengenai akaun hospital terbabit dan enggan memberi rawatan kepada isteri Setiausaha Kerajaan Negeri Melaka sebelum ini, Dato' Ahmad Roslie Johari.

Ini menyebabkan reputasinya terjejas teruk selain membawa makna beliau bertindak dengan cara yang tidak beretika dan menyalahgunakan kuasa sebagai ketua sebuah organisasi milik kerajaan. - mns_

Tiada ulasan: