Selasa, 17 Mac 2009

SPRM bidas laporan akhbar pegawainya sedang disiasat

BERNAMA


KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) membidas laporan akhbar tempatan hari ini yang mengatakan suruhanjaya itu sedang menyiasat pegawainya yang terbabit dengan rasuah melibatkan ratusan ribu ringgit.

SPRM dalam kenyataan hari ini turut mendakwa beberapa fakta dalam laporan dua akhbar (Berbahasa Melayu dan Berbahasa Inggeris) itu tidak benar dan sengaja ditokok tambah tanpa berdasarkan sumber yang dipercayai dan fakta yang tepat.

"Hasil semakan yang dibuat mendapati kenyataan-kenyataan itu adalah tidak benar sama sekali memandangkan tiada pegawai SPRM yang sedang disiasat atau yang akan didakwa sebagaimana yang disiarkan," kata kenyataan itu.

SPRM, dalam suratnya kepada Ketua Pengarang akhbar itu turut melahirkan kekesalan dengan penyiaran laporan itu yang didakwa jelas disengajakan dan dirancang bagi memberi gambaran negatif terhadap kewibawaan pegawai-pegawai suruhanjaya dan SPRM sendiri dalam usaha membanteras jenayah rasuah.

SPRM tidak akan bertoleransi jika ada pegawainya yang terlibat dalam perbuatan sedemikian dan prosuder siasatan akan dijalankan terhadap dakwaan yang dibuat dan mana-mana aduan berkaitan salah laku akan dirujuk kepada Jawatankuasa Aduan yang diwujudkan di bawah Seksyen 15 Akta SPRM 2009, kata kenyataan itu.

Tiada ulasan: