Sabtu, 14 Mac 2009

Pasukan Bertindak Khas kaji status tanah negeri Selangor

Saidah Hairan


SHAH ALAM - Kerajaan negeri menerima cadangan supaya dikaji semula dasar yang sedia ada terutama daripada segi kefahaman undang-undang untuk penurunan kuasa kepada Pentadbir Tanah bagi urusan-urusan dikenal pasti.

Berikutan cadangan itu, Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, kerajaan negeri telah menubuhkan Pasukan Bertindak Khas (Task Force) untuk mengkaji status tanah dengan membuat kajian yang telah dijalankan dalam tempoh tiga bulan.

Menurut Menteri Besar hasil kajian itu telah dibincangkan bersama exco, Adun dan bahagian pentadbiran kerajaan negeri.

Katanya, laporan itu telah dibentangkan dalam satu sesi khas taklimat laporan akhir 'Task Force' tanah negeri Selangor pada 12 Februari di bilik Gerakan, Bangunan Annex.

Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan Dato' Seri Dr Mohd Khir Toyo (BN-Sungai Panjang) berhubung cadangan-cadangan bagi menambah baik sistem sedia ada dan jumlah elaun serta kos keseluruhan Task Force.

Menurut beliau, lebih 500 cadangan telah dikemukakan antaranya perlu ada pemisahan tanggungjawab antara Pegawai Daerah dan Pentadbir Tanah serta menyediakan ruang kerja yang boleh menampung bilangan urusan, tenaga kerja dan penyimpanan rekod.

Sehubungan itu beliau berkata, perlu ada latihan kakitangan bagi meningkatkan latihan kepada kakitangan Pentadbiran Tanah ditambah pula dengan meningkatkan bilangan tenaga kerja yang sesuai dengan beban tugas sedia ada.

Beliau memaklumkan jumlah elaun ahli dan kos keseluruhan 'Task Force' sebanyak RM399,285.61 yang diagihkan kepada 25 orang ahli jawatankuasanya. - lanh _

Tiada ulasan: