Selasa, 31 Mac 2009

Pas dakwa BN-Umno terlebih dulu guna masjid

oleh Zainudin Isa


TAIPING: Pas hari ini mendakwa pemimpin Barisan Nasional (BN) dan Umno terlebih dulu menggunakan masjid seperti 'kekecohan' yang berlaku di Masjid Simpang, malam tadi.

Timbalan Pengarah Jentera Pilihan Raya Induk Pas, Datuk Mustafa Ali, berkata tidak timbul bekas Menteri Besar, Datuk Seri Nizar Jamaluddin 'merampas' majlis solat Hajat dan bacaan Yassin anjuran BN.

"Apa yang berlaku ialah Nizar tak rampas majlis BN, beliau cuma beri tazkirah mengenai ayat al-Quran yang dibacakan ketika mengimankan solat Maghrib.

"Jika BN dakwa Nizar dan Pas guna masjid, bermakna Umno dan BN sebenarnya yang terlebih dulu guna masjid untuk kempen mereka," katanya pada sidang akhbar harian Pas di Markas Pas Kampung Air Kuning, di sini, pagi ini.

Malam tadi, Menteri Besar Perak, Datuk Dr Mohd Zambry Abdul Kadir mendedahkan Nizar merampas mikrofon dari imam masjid untuk memberi ceramah sedangkan ketika itu sepatutnya untuk majlis solat Hajat dan Tahlil ajuran BN.

Dr Zambry berkata Nizar bersama beberapa penyokongnya memasuki masjid itu dan terus mengimamkan solat Maghrib.

"Bagaimanapun, dia kemudian bertindak keterlaluan apabila cuba mengambil alih jemaah dengan meminta mikrofon daripada imam dan cuba mengadakan ceramah sebelum menunggu Isyak," katanya.

Zambry berkata kejadian turut disaksi Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin.

Mustafa juga berkata mendakwa mikrofon berkenaan diserahkan oleh iman masjid kepada Nizar untuk memberi tafsiran mengenai surah yang dibacanya itu.

Tiada ulasan: