Isnin, 30 Mac 2009

N29 Batang Ai: Mafrel mahu kenalpasti 26 warga emas berumur lebih 90 tahun masih hidup

Anna Yusof


LUBOK ANTU : Badan Pemerhati bebas Pilihanraya Malaysia (Mafrel) akan mengenalpasti 26 pengundi yang berumur melebihi 90 tahun daripada jumlah 8,006 pengundi berdafter di pilihanraya kecil N29 Batang Ai.

“Apa yang membimbangkan kami adalah samada pengundi berkenaan yang telah meninggal dunia tetapi ‘dihidupkan’ kembali untuk mengundi seperti banyak kali terjadi semasa pilihanraya di Semenanjung Malaysia,” kata ketua penyelia Mafrel di Batang Ai, Peter John.

“Kami akan berusaha mengenalpasti pengundi berkenaan termasuk seorang wanita yang telah berumur 111 tahun yang lahir pada tahun 1898 disenaraikan dibawah kawasan undi Kutai,” kata beliau.

Peter berkata, “mana-mana pengundi yang telah meninggal dunia, nama mereka harus di keluarkan dari senarai mengundi untuk mengelakkan dari kekeliruan datan sebaranpenipuan.”

“Kerja-kerja mengenalpasti telah dijalankan bermula pada 28 Mac, Kami akan melawat kesemua pengundi ini dan juga akan melawat kubur mereka yang telah meninggal dunia untuk memastikan kesahihan status mereka,” jelas John

Peter juga menyatakankebimbangannya terhadap 96 peratus pengundi berdaftar itu tidak menyatakan alamat lengkap dan tidak dapat di kenalpasti.

Beliau berkata,” Ini adalah peratus yang tinggi dalam sejarah Mafrel bagi menangani masalah mengenalpasti pengundi semenjak pemerhatian badan ini dari tahun 2006 di negeri sarawak.”

“Maka, kami amat meragui kesahihan pengundi yang akan datang pada 7 April ini,” tambah beliau

Menurut Peter lagi, Mafrel akan menghantar 70 pemerhati termasuk sukarelawan untuk memantau di kesemua 24 pusat mengundi di kawasan Batang Ai.

“Kami mahu memastikan bahawa proses mengundi akan berjalan lancar tanpa ada sebarang kekecohan atau salahguna ketetapan pengundian dan berharap pihak Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) memberi masa yang cukup pada mafrel untuk menjalankan tugas,” jelas Peter.

Tiada ulasan: