Khamis, 19 Mac 2009

Muhd Taib nafi beliau dipujuk tarik diri...

MALAYSIA KINI


Tan Sri Muhammad Muhd Taib menafikan sekeras-kerasnya khabar angin yang tersebar mengatakan ada usaha-usaha untuk memujuk beliau menarik diri daripada bertanding jawatan timbalan presiden Umno minggu depan.

"Tidak benar sama sekali...," katanya melalui SMS kepada Malaysiakini.

Beliau diminta mengulas laporan yang mendakwa wujud usaha-usaha tersebut atas alasan demi menjaga perpaduan parti.

Umno kini dalam keadaan tidak menentu ekoran keputusan Lembaga Disiplin Umno melarang Datuk Mohd Ali Rustam, bertanding jawatan presiden, selepas lembaga itu mendapat ejennya bersalah terbabit dalam rasuah dan sogokan politik.

Ekoran itu, para penyokong beliau sudah beralih sokongan kepada Muhd Taib ekoran wujudnya dakwaaan ada konspirasi politik untuk menjatuhkan penyokong Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Malah, konspirasi tersebut didakwa ditujukan kepada semua penyokong kuat Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, termasuk Mohd Ali.

Ini kerana Najib dilihat lebih berpihak kepada seorang lagi calon, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang sebelum ini bersuara lantang mendesak peralihan kuasa kepada Najib dipercepatkan.

Oleh itu, Najib dilihat 'terhutang budi' kepada Muhyiddin selepas Abdullah bersetuju tidak mempertahankan jawatan presiden kali dan dijadual menyerahkan kuasa kepada Najib selepas pemilihan Umno minggu depan.

Muhd Taib dijangka memperolehi sokongan pemimpin penyokong Mohd Ali kerana beliau juga dianggap sebagai penyokong kuat Abdullah.

Malah, Naib Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin - menantu Abdullah - juga didapati bersalah atas kesalahan yang sama.

Bagaimanapun, beliau bernasib baik kerana hanya diberi amaran dan dibenarkan bertanding jawatan ketua Pemuda minggu depan.

Kini persaingan bagi pemilihan pucuk pimpinan Umno minggu didepan dilihat sebagai satu pertembungan antara puak Najib dan puak Pak Lah.

Juga tersebar khabar angin yang mengatakan akan berlaku beberapa siri bantahan hujung minggu ini sebagai membantah keputusan yang dibuat oleh Lembaga Disiplin Umno terhadap Mohd Ali.

Tiada ulasan: