Jumaat, 27 Mac 2009

Kepimpinan Umno : Kemenangan ' Pakej Ransangan Rasuah'? - Mahfuz

Wan Nordin Wan Yaacob


KUALA LUMPUR - Barisan kepimpinan Umno yang diterajui Presiden yang baru, Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak didakwa sebagai kemenangan 'Pakej Ransangan Rasuah'

Demikian ujar Ketua Penerangan PAS, Dato' Mahfuz Omar kepada Harakah ketika mengulas pemilihan majlis tertinggi Umno semalam yang menyaksikan ramai muka baru terpilih.

"Ini bukan 'Pakej Ransangan Ekonomi', tetapi ini Pakej Ransangan Rasuah, kerana dikepalai oleh orang yang tidak dibersihkan dakwaan rasuah," dakwa Mahfuz yang juga ahli Parlimen Pokok Sena.

Beliau bagaimanapun mengucapkan tahniah kepada seluruh barisan kepimpinan yang menang memandangkan katanya semuanya hampir mewakili kumpulan yang sama.

Walaupun katanya ada dikalangan mereka yang dipilih hingga kini dilihat bersih imejnya, namun tidak dinafikan mereka juga akan menerima persepsi 'rasuah' kerana berada dalam satu kapal yang sama.

Mengulas pemilihan Tan Sri Muhyiddin Yassin selaku Timbalan Presiden, Mahfuz menyatakan bekas Menteri Besar Johor itu juga tidak lepas dari persepsi dakwaan rasuah.

Ini kerana sehingga kini Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) masih tidak menyiasat dakwaan Muhyiddin ada mengupah ejen dalam pemilihan Umno yang dinyatakan ahli Parlimen Machang, Siafuddin Nasution di Parlimen sebelum ini.

"SPRM masih tidak membersihkan dakwaan itu, jauh sekali untuk menyiasat.Ini membuatkan persepsi rakyat semakin buruk kepada kepimpinan yang terpilih hari ini, dan mereka akan menggangotai kepimpinan kerajaan selepas ini," katanya.

Selain itu beberapa ketua yang dipilih di peringkat sayap pula tidak terlepas dari kaitan dengan rasuah seperti Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin.

Ini katanya melengkapkan apa yang disebut sebagai 'Barisan Pekej Ransangan Rasuah', dakwa Mahfuz./wann _

Tiada ulasan: