Isnin, 30 Mac 2009

Kecewa dengan Anwar: Ketua PKR Jerai, 400 keluar parti

Oleh ZANARIAH ABD. MUTALIB


SUNGAI PETANI: Ketua Parti Keadilan Rakyat (PKR) Bahagian Jerai, B Kalaivanar hari ini mengumumkan beliau keluar parti itu bersama-sama 400 ahli yang lain.

Beliau berkata, keputusan itu diambil disebabkan mereka berasa kecewa dengan kepimpinan parti yang tidak mempedulikan suara mereka yang berjuang dalam parti.

"Saya telah membubarkan Bahagian PKR Jerai yang mempunyai 100 ahli dan juga Jawatankuasa Pembangunan Masyarakat India Kedah yang mana saya adalah pengerusinya.

"Jawatankuasa itu mempunyai 357 ahli yang turut meninggalkan parti," katanya pada sidang media di sini, hari ini.

Kalaivanar yang telah menjadi ahli PKR sejak 1998 dan pernah ditahan oleh polis sebanyak 29 kali kerana terlibat dalam demonstrasi turut menyifatkan Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai seorang firaun dan diktator yang hanya melakukan apa yang diingininya serta tidak mempedulikan ahli-ahli yang berjuang untuk beliau dan parti.

"Saya bosan. Saya tidak mahu membazirkan masa lagi dan memperdaya orang lain.

"PKR telah memperdaya orang India hanya untuk mendapatkan sokongan.

"Mereka memainkan sentimen kita bila mereka naik ke pentas, bercakap tentang lima tahanan Hindraf dan melaungkan Makkal Sakthi (kuasa rakyat).

"Bila saya cadangkan semua ahli Parlimen pembangkang mengadakan mogok di Parlimen bagi pembebasan lima pemimpin itu (daripada Akta Keselamatan Dalam Negeri), tiada seorang pun yang mendengarnya," katanya.

Antara yang turut keluar PKR bersama beliau adalah isterinya iaitu Ahli Jawatankuasa Majlis Perbandaran Sungai Petani, K Deivanai yang juga Ketua Wanita PKR negeri dan Ketua Wanita Bahagian Jerai serta ahli Majlis Daerah Jerai, S Poobalan yang juga timbalan kepada Kalaivanar.

Ditanya sama ada beliau akan mengajak ahli-ahli PKR di bahagian lain supaya ikut serta keluar parti, Kalaivanar berkata, beliau tidak boleh bercakap bagi pihak mereka.

Ketika ditanya sama ada beliau meninggalkan PKR disebabkan tidak terpilih sebagai calon parti itu bagi pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Bukit Selambau, Kalaivanar berkata, itu adalah isu sampingan.

Tiada ulasan: