Khamis, 26 Mac 2009

Himpunan ISA atasi demontrasi bantah PPSMI

Ramli Yamat


BESUT - Imej kerajaan Barisan Nasional (BN) akan tercalar lebih teruk lagi dengan himpunan lebih besar rakyat bagi membantah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Rakyat akan mengulangi perhimpunan 7 Febuari lalu, namun lebih hebat berbanding demontrasi aman tersebut membantah pengajian dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI).

Bagaimanapun himpunan besar yang akan terus mengaibkan kerajaan BN mungkin dibatal sekiranya ISA dimansuhkan sebelum Jun hadapan.

Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, sekiranya kerajaan mahu mempertahankan akta zalim tersebut, satu perhimpunan bakal dihadiri lebih setengah juta rakyat Malaysia akan diadakan di ibu negara.

Katanya, perhimpunan itu akan disertai semua parti dalam Pakatan Rakyat, pertubuhan bukan kerajaan (NGO), isteri mangsa-mangsa ISA dan mereka yang bersimpati.

Bagaimanapun katanya tarikh perhimpunan raksasa tersebut belum lagi diputuskan.

"Sekiranya kerajaan bersetuju memansuhkan akta tersebut sebelum tarikh yang dicadangkan, perhimpunan besar-besaran membantah ISA akan dikaji semula," katanya pada ceramah di Kampung Gong Penaga, dekat sini baru-baru ini.

Sebelum ini isteri mangsa ISA, Norlaila Othman memberitahu perhimpunan tersebut dirancang sejak tahun lalu.

Isteri kepada Mat Sah Mohd Satray yang dikurung sejak tujuh tahun lalu berkata, perhimpunan terbabit merupakan penentangan rakyat secara terbuka terhadap ISA. - mj _

Tiada ulasan: