Jumaat, 2 Januari 2009

Perjanjian konsesi lebuh raya dipamer kepada umum

Oleh G. MANIMARAN
[DIKEMAS KINI]


PETALING JAYA: Dokumen perjanjian konsesi lebuh raya, yang menjadi polemik lebih satu dekad, dipamerkan kepada orang ramai mulai hari ini.

Kini, orang awam boleh menyemak perjanjian konsesi di Bilik Bacaan, Perpustakaan Kementerian Kerja Raya di Tingkat 6, Blok B, Kompleks Kerja Raya di ibu negara.

Bagaimanapun ia dibenarkan untuk dibuat salinan buat masa sekarang.

Ketua Pengarah Lembaga Lebuhraya Malaysia, Datuk Ir. Mohamad Razali Othman berkata, orang ramai boleh menyemak antara pukul 9 pagi dan 5 petang kecuali pada waktu rehat.

"Pemohon yang ingin menyemak perjanjian konsesi perlu datang sendiri ke perpustakaan Kementerian Kerja Raya dan mengisi borang semakan yang disediakan," kata beliau.

Razali berkata, masa yang diperuntukkan untuk satu semakan adalah tidak melebihi dua jam.

"Ini adalah untuk memberi peluang kepada pemohon lain untuk menyemak perjanjian konsesi di samping mengurangkan masa menunggu," katanya.

Sekiranya, seseorang pemohon ingin menyemak perjanjian konsesi yang lain atau memerlukan tambahan masa, mereka perlu mengisi borang permohonan yang baru dan mengikut giliran, kata beliau.

"Permohonan semakan adalah diproses berdasarkan kepada prinsip first come first serve basis," katanya.

Buat masa ini, kata beliau, apa-apa permohonan untuk mendapatkan salinan perjanjian konsesi tidak dibenarkan sehingga perintah Yang di-Pertuan Agong di bawah Seksyen 3 Akta Fi 1951 dibuat dan dibentangkan di Dewan Rakyat dan diwartakan mengikut Seksyen 4 akta yang sama.

Razali berkata, mesyuarat Kabinet pada 17 Oktober lalu telah bersetuju supaya perjanjian konsesi lebuh raya yang sedang beroperasi dikelaskan semula selaras dengan Akta Rahsia Rasmi 1972.

Lanjutan daripada keputusan itu, persetujuan daripada syarikat konsesi sejajar dengan peruntukan confidentially yang termaktub dalam perjanjian konsesi telah diperoleh kecuali syarikat konsesi Maju Expressway Berhad.

Tiada ulasan: