Khamis, 15 Januari 2009

Misi PBSM bantu Palestin tiba di Rafah

BERNAMA


KUALA LUMPUR: Persatuan Bulan Sabit Merah Malaysia (PBSM) yang menghantar misi perubatan pertamanya ke Semenanjung Gaza bagi membantu rakyat Palestin yang menjadi mangsa keganasan tentera Israel akan memasuki Rafah di sempadan Mesir-Palestin hari ini.

Pasukan dua anggota terdiri Dr Yahaya Abu Ahmad dan pegawai logistik, Nasir Khan Abdul Rahman, sampai ke Kaherah Sabtu lalu bagi memulakan perjalanan sejauh 300 kilometer untuk sampai ke sempadan Rafah.

Nasir Khan ketika dihubungi berkata, mereka berdua bergerak dengan menaiki sebuah van dengan membawa lima kotak ubatubatan dan memasuki Rafah tengah hari ini.

"Perjalanan mengambil masa empat jam dan kita telah berhubung dengan Persatuan Palang Merah Palestin yang menunggu kita di sempadan Rafah dan mengiringi kenderaan kita," katanya.

Beliau berkata PBSM mendapat kerjasama baik daripada Persatuan Palang Merah Mesir dan Palestin, dan mereka tidak menghadapi masalah memasuki sempadan Rafah.

Nasir Khan berkata bahawa selepas penyerahan ubat-ubatan kepada wakil Persatuan Palang Merah Palestin, beliau dan Dr Yahaya akan bergerak ke sebuah hospital di ElAirsh, 40 kilometer dari Rafah.

"Kita difahamkan terdapat ramai mangsa di sana terutama kanakkanak dan wanita. Dr Yahya akan memberi bantuan perubatan," katanya.

Sebelum itu, beliau dan Dr Yahaya melawat Hospital Mahad AlNaser di Kaherah, di mana terdapat 35 rakyat Palestin yang menerima rawatan.

"Mereka adalah mangsa hari pertama serangan iaitu pada 27 Dis lalu," kata Nasir Khan.

Pengurus Komunikasi PBSM, Suhana Mohamed Salleh berkata selain memberi bantuan perubatan, misi pertama itu akan berada di Palestin selama 10 hingga 14 hari dan akan membuat pemantauan bagi mengetahui permintaan dan keperluan perubatan di sana.

"Daripada penilaian yang dibuat itu, barulah kita akan hantar jenis ubat-ubatan dan peralatan perubatan yang diperlukan di sana serta pasukan perubatan seterusnya," katanya.

PBSM juga menubuhkan Tabung Kemanusiaan Rakyat Palestin bagi membantu rakyat negara itu.

Sehingga kini ia telah menerima kirakira RM30,000 yang akan digunakan untuk membiayai kos pembelian ubat, alat bantuan sokongan serta bantuan pemulihan rakyat Palestin.

Orang ramai boleh menghantar sumbangan melalui akaun Maybank bernombor 5144 2210 2657 atau sumbangan cek atas nama 'Tabung Bantuan Antarabangsa PBSM' dengan menulis 'Gaza City' di belakang cek terbabit.

Tiada ulasan: