Khamis, 15 Januari 2009

Analisis: Najib pening kepala, Idris Jusoh buat hal lagi?

Mohd Nor Yahya


KUALA TERENGGANU - Tinggal tiga hari lagi rakyat Kuala Terengganu akan membuat penentuan diantara parti yang penuh rasuah dengan parti yang mengamalkan politik bersih.

Rakyat Terengganu,khususnya di empat Dun, Batu Buruk, Ladang, Wakaf Mempelam dan Bandar kini sudahpun bersedia dan boleh tidur lena, mereka tidak lagi perlu memikirkan siapa diantara Calon BN dan Calon PAS.

Mereka sudah pun membuat keputusan untuk melakukan undi protes kepada Umno/BN apabila proksi Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi dibawa masuk semula dalam pilihanraya kecil Kuala Terengganu yang sememangnya seorang tokoh yang tidak mesra rakyat.

Dengan platformnya sebagai senator dan Timbalan Menteri Dalam Negeri, sekali lagi Wan Mohd Farid menunjukkan keegoaan dengan mengerah 6 ribu anggota polis dengan alasan mengawal keselamatan warga Kuala Terengganu dalam pilihanraya kecil ini.

Tindakan beliau ini menggambarkan warga Kuala Terengganu seolah-olah penuh dengan kumpulan samseng, tidak pandai mengatur diri dalam suasana pilihanraya, suka bergaduh dan suka buat kacau.

Warga Kuala Terengganu amat malu dengan gelagat Wan Mohd Farid yang tidak habis-habis dengan sikap egonya terhadap rakyat.

Sebelum ini, mana-mana pilihanraya umum maupun kecil, pihak polis tidaklah sebegitu ramai dikerah dalam mengawal keselamatan rakyat.

Pilihanraya kecil di Permatang Pauh yang penuh sensasi dulu pun tidaklah sebegini penglibatan anggota polis. Apakah ini bukannya penyalahgunaan kuasa seorang menteri?

Dalam masa kempen pula, Najib yang sememangnya tidak digemari oleh sebahagian ahli Umno di Terengganu yang beria-ia untuk mengambil alih jawatan dari Pak Lah bulan Mac ini turut menjanjikan pelbagai projek,kononnya projek tersebut telah dirancang penghujung tahun lepas.

Beruntunglah warga Kuala Terengganu, bila mati saja wakil rakyat, pak menteri sibuk dengan nak buat projek pembangunan, kalau macam itulah, siapa lagi agaknya wakil rakyat BN akan meninggal dunia dalam tempoh 2-4 tahun ini.

Najib pening kepala sekali lagi bila ada desas desus yang mengatakan penyokong Idris Jusoh akan bungkus tikar bantal dan pulang ke kampung masing-masing sebelum PRK dilangsungkan sabtu ini.

Khabarnya ,mereka ini akan bertindak bagi memprotes Dato'Ahmad Said yang mengambil jawatan Menteri Besar dari Dato Seri Idris Jusoh dan menguasai pula Ketua Perhubungan Umno negeri. Jadi, peluang sebegini akan diambil oleh penyokong Idris untuk menggambarkan bahawa Ahmad Said bukannya pilihan Umno Terengganu.

Najib juga terpaksa berkampung kat Kuala Terengganu dan keluar masuk kampung bagi memberi sokongan padu kepada calon yang bukannya menjadi pilihan beliau.

Kegagalan calon BN dalam PRK ini akan menjadi mimpi ngeri kepada Najib di saat-saat beliau akan menduduki kerusi nombor satu dalam Umno.

Penolakan warga Kuala Terengganu ini juga akan menggambarkan Najib bukannya boleh dilabelkan sebagai "Mr.Clean" seperti Abdullah ketika menjadi Presiden Umno dan Perdana Menteri Malaysia.

Kini, terpulanglah kepada warga Kuala Terengganu untuk membuat penentuan di antara Calon BN dan Calon PAS, namun yang pastinya Najib sudah dapat menerima hakikat yang pengundi Kuala Terengganu telah dilanda tsunami politik negara yang inginkan suara mereka didengari di Parlimen bukannya hanya sekadar dijanjikan sebagai Timbalan Menteri.

Kemenangan PAS di Kuala Terengganu tidak menghalangkan pembangunan keseluruhannya kerana Terengganu tetap dibawah BN, namun ia merupakan suara rakyat yang ingin melihat perubahan dalam era Najib, Ahmad Said dan Idris Jusoh. - azm _

Tiada ulasan: