Khamis, 18 Disember 2008

Parlimen debat isu 20,000 nelayan mogok

MALAYSIA KINI


Mogok 20,000 nelayan - untuk menuntut harga minyak bersubsidi RM1 seliter - akan dibahaskan di Dewan Rakyat petang ini, hari terakhir persidangan untuk tahun ini.

Usul tergempar yang dibawa oleh Chong Chien Jen (DAP-Bandar Kuching) oleh Timbalan Yang Dipertua, Datuk Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar.

Ia dipertimbangkan menurut Seksyen 18 (1) Peraturan Tetap yang membolehkan sesuatu isu yang khusus, berkepentingan awam dan perlukan kesegeraan dibahaskan dengan serta-merta.

Perbahasan yang bermula jam 4.30 petang ini dijangka memakan masa kira-kira satu jam.

Chong semasa membentangkan usul berkenaan berkata mogok nelayan dilancarkan ekoran kenaikan harga diesel dan berleluasanya aktiviti penangkapan ikan oleh nelayan asing di perairan negara.

Usul Chong berhubung perkara yang sama hujung bulan lalu pernah ditolak oleh Dewan Rakyat - kira-kira tiga minggu sebelum 24 persatuan nelayan menganjurkan mogok melibatkan 20,000 orang di tujuh negeri.

Mogok yang bermula 12 Disember lalu ditamatkan mulai hari ini selepas dua menteri MCA, Datuk Liow Tiong Lai dan Datuk Seri Ong Ka Chuan, berjanji akan membawa isu tersebut ke mesyuarat jemaah menteri, esok.

Tindakan ini dipercayai boleh menjejaskan sehingga 50 peratus bekalan ikan negara.

Tiada ulasan: